Diament Życia co nakręca serce
Na scenie Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury – kostiumowy spektakl Teatru „Pinokio” pt. „Diament życia”. Scenariusz i reżyseria widowiska: Izabela Spławska. Choreografia: Anna Bubnowska, Anna Osipiuk, Justyna Wittchen.
Wiktoriański XIX wiek. Kostiumy z epoki - Pracownia Twórcza Czepirkowo - Usługi Skrawieckie Magda Czepirska.
Wiek pary i elektryczności. Czas, kiedy jeszcze wierzono w porządek Boski, Wielkiego Zegarmistrza, Boskie szyfry, chełpliwie ogłaszano ostateczny sukces w poznaniu prawie wszystkich prawd fizyki... Człowiek sprowadzony został do roli trybiku w (boskiej) maszynie. Jednocześnie mnożyły się seanse spirytystyczne, spotkania przy stoliku na tarota – marzenia o poznaniu tego, co jeszcze wewnątrz ... Fascynacja magnetyzmem – jak druga strona (dualnego) medalu... Nie zawsze to było psychicznie bezpieczne. Mówi nam o tym ścieżka muzyczna w spektaklu. W literaturze – poezji króluje (mistyczny) symbolizm. Jak czarny diament (życia)...
A my jesteśmy osobni, ludzcy, tak się wykluwamy, wyrastamy jak pączki z kokonów – towarzyszy nam chichot, świadków/dziejów/istot spoza percepcji, ledwie wyczuwalnych...widzów przed/za Sceną... OCZU Nas otaczających.
Różnimy się między sobą strojami... Konstruktami naszych relacji społecznych – zabudowują od wieków scenę naszych cywilizacji. To Nas determinuje – w stosunkach rodzinnych, na całe życie.
Na scenie Konstrukty kręcą się jak losy ludzkie, jedni są ich mieszkańcami, drudzy wprawiają je w ruch... Istnienia ludzkie zamieszkane. Historie osobnicze. Anglia nowożytna, industrializująca się. Gwałtownie rozwijający się przemysł, wynalazki techniczne. Także wyraźne społeczne rozwarstwienie, niczym na kasty hinduskie. Pucybuty, arystokracja, średnia klasa... Anglikańskie surowe wychowanie w sierocińcach (szare stroje sierot) jednak nie determinuje na całe życie, przynajmniej nie wszystkich... Jest częścią brytyjskiego systemu społecznego czasów nowożytnych, gdzie pojawia się policjant/sędzia jako niezbywalny element porządku społecznego – on chce pomóc odnaleźć zaginioną matkę, przynajmniej tak ma w obowiązkach... Dla Porządku, w ramach którego trzeba z powrotem scalić rodzinę.
Powszechna jest fascynacja wynalazkami technicznymi. Robotyką. Ale czy można nakręcić (kluczem) ludzkie serce, by żyło tak jak „żywe”? By czuło tak jak żywe...
Opowieść teatralna epicka o jednej rodzinie, o siostrach, które się zamotały w swoich siostrzanych więzach, o emocjach związanych z zawiścią, zazdrością – bo tylko JEDNĄ z nich wybrała do zamku angielska królowa, druga musiała pozostać w sierocińcu, miejscu szarym, smutnym, biednym... Z którego jednak ta druga się wyrwała zostając naukowczynią – by jak mechanik naprawić Serce zabrane przez royal British... (?) Bo matczyne serce porzuciło dzieci, i teraz syn nie może sobie tego poukładać... swojego sieroctwa. W warsztacie ojca napastują go duchy...
Taneczna inkrustacja widowiska - wspaniały Zespół Taneczny „Trans” (instruktorki Anna Bubnowska, Anna Osipiuk, Katarzyna Piechowiak) co potrafi wytańczyć prawie wszystko - czyni je wielowymiarowym; jesteśmy tymi duchami, czujemy ich nieludzkie emocje, okrutną radość z namieszania w ludzkim życiu, z przekonania Człowieka, że technika może tak wiele... Być może, kiedyś, będzie mogła... Cyborgi, ludzie którym implantowano obce narządy, umożliwiając normalne funkcjonowanie, już są. Czy można odnaleźć, przeszczepić Serce, tak by kochało na powrót siostrę, i swoje dzieci...? Stworzyć mechanicznego lisa, który ma ludzkie pretensje, że uznaje się go za psa, udało się, przynajmniej w sztuce. Może kiedyś tak będzie...
W tym wszystkim jest miłość, jej przeczucie... Wyrazić Ją... Zwiewne stroje, muśliny młodziutkich tancerek Zespołu Led Dance (instruktorka Justyna Wittchen), układy umiejętnie wkomponowane w akcję sztuki.
W spektaklu wątki historyczne, społeczne, rodzący się ruch emancypacji kobiet, ich żądanie prawa do pracy. Ogromny wpływ Słowa gazetowego, tej rodzącej się trzeciej siły władzy, dziennikarstwa (tak jak dzisiaj), które wie wszystko i pomoże w starych newsach odkryć ślady rodzinnych historii. Karta z tarota odkryje miejsce, gdzie przebywa zaginiona matka, a mechaniczny lis swym ścisłym umysłem w inskrypcjach na starym medalionie odgadnie szyfr – imię (M)matki...
Druga z sióstr nie zostaje już „wybrana” przez królową. Emancypuje się sama, jedzie do Londynu; by uczyć Mechanizm zdolności do wzajemnego wsparcia, miłości.
Przedstawienie zrealizowane z imponującym rozmachem, doskonała współpraca aktorów, tancerzy, muzyki, choreografów, trzymało nas w napięciu do ostatniej minuty. Owacje na stojąco. Spektakl był grany wiele razy, przy pełnej sali, także osobno dla szkół.
Aktorzy:
Obsada 1: Lilly - Julita Lisiecka, John - Jan Orzłowski, Martin: Matylda Cap, Pani Harris - Julianna Cap, Charlie: Antonina Zamorska, Annie - Marysia Spławska, Celine - Weronika Robak, Katie - Jagoda Drabina, Jacqueline - Małgorzata Rojek, Policjant - Maja Martysz, Amy - Aleksandra Krajnik, Arystokratka/ Dziewczyna z Drukarni - Wiktoria Buszewska, Pomarańczarka/ Dziewczyna z Drukarni - Katarzyna Majkut. Gazeciarze: Adam Wojas, Hania Strychała, Lena Białkowska, Bartłomiej Wojciechowski, Marysia Stacewicz. Dziewczyny z Drukarni: Róża Słodowy, Anna Perz, Iga Bralczyk, Ewa Hajdasz, Antonina Framska, Karolina Korsak, Wiktoria Andrusiów, Aleksandra Dajworska.
Obsada 2. Lilly - Julia Jóźwiak, John - Juliusz Czajkowski, Martin - Mieszko Czepirski, Pani Harris - Julianna Cap, Charlie - Kornelia Sikorska, Annie - Ula Malinowska, Celine - Hania Wołk, Katie - Alicja Makarewicz, Jacqueline - Zosia Drabińska, Policjant - Michał Wybudowski, Arystokratka/ Dziewczyna z Drukarni: Julia Fronczak, Amy - Julia Jedynak. Pomańczarka/ Dziewczyna z Drukarni: Michalina Murzyn, Mała Jacqueline - Marysia Stacewicz. Gazeciarze: Alex Czajkowski, Hania Kubiak, Kuba Jóźwiak, Lena Łukasiewicz, Karolina Kaczkowska. Dziewczyny z Drukarni: Sandra Kotwica, Marysia Wiśniewska, Gabrysia Byczek, Wiktoria Muller, Maja Witkowska, Jagoda Witkowska, Aleksandra Dajworska.
Widowisko pod Patronatem Honorowym Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbiety Anny Polak i burmistrza Międzyrzecza Remigiusza Lorenza. Dofinansowano z funduszy Województwa Lubuskiego.
Sponsorzy: Gmina Międzyrzecz, Lubuskie, Elżbieta Anna Polak, Janusz Rewers, Ikea Industry Chlastawa, Tomasz Jędrzejewski „Drewbud” TJ, Lubuski Bank Spółdzielczy, ZPU „Kazimierz Jońca”, Centrum Meblowe & Studio Kuchni ORMEB Międzyrzecz, Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., „Pol-Bruk” Piotr Makarewicz, Maciej Wajman, Grzegorz Wiesiołek, Nortpol, EkoWodrol, Auto-Komis „Marek” Marek Kierzek, EPL Poland, PHU Jerzy Gądek, Polska Grupa Brokerska Region Zachodni, Pałac Kursko, „Milan” Bogdan Mikołaczyk, MIK Piosik, Czyste Lody Tradycyjne, Pałac Kursko, Zyguła Wędliny, Waldemar Zasim, Formee, Firma „Niewiadomski”, Marcin Proniewicz - OPUS A.P.T.
Iwona Wróblak
czerwiec 2023 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz