środa, 4 czerwca 2025

 

Józef Unrug – patriota-Polak z wyboru


Sławomir Palicki gościł z wykładem w Muzeum w Międzyrzeczu, tematem był admirał Mare Nostrum (łac. admirał naszego Morza Bałtyckiego), czyli historia Józefa Unruga, jego okrętów i marynarzy. W międzyrzeckiej muzealnej kolekcji portretów trumiennych mamy m.in. portrety przodków admirała, jako szlachcic polski miał indygent; dokument oznaczający nadanie zagranicznemu rodowi obywatelstwa i związanych z nim przywilejów.

Patriotyzm nie musi być związany z miejscem urodzenia, Unrug był z pochodzenia Niemcem. Jego rzetelność w wychowaniu marynarzy Palicki zobrazował cytatem z H. Sienkiewicza, w którym marynarze w czasie sztormu zamiast w bezsilności wobec żywiołu chłostać fale naprawiali swój zmurszały statek, by ten dał odpór burzy.

Ur. w 1884 r. w Brandenburgu Joseph Michael Hubert von Unruh pochodził z niemieckiej rodziny szlacheckiej z Wielkopolski, Śląska, od XVII posiadającej także polską linię. Ród dobrze wpisał się w historię Rzeczpospolitej Obojga Narodów, wielu przodków było wojskowymi, wujowie walczyli w Powstaniu Styczniowym w 1863 r.

Ojciec wydziedziczył go z rodzinnego majątku, bo Joseph nie chciał być posiadaczem ziemskim, wolał morze, wstąpił do Marineakademie w Kilonii, został oficerem, skończył kurs minowy. Pływał na pokładach niemieckich okrętów, jako generał major pruskiej gwardii był wieloletnim adiutantem Fryderyka Wilhelma IV, brata cesarza Wilhelma I.

Lubił się uczyć. Józef nauczył się też języka polskiego, poznał polską kulturę i tradycję. W 1914 r. pływał na cesarskim okręcie podwodnym Wilhelma II, w 1915 r. walczył z Brytyjczykami. Został komendantem szkoły okrętów podwodnych oraz dowódcą flotylli; szkoleniowcem, wzorem nauczyciela i wychowawcy.

W 1918 r. w Niemczech wybuchła rewolucja, powstała Republika Weimarska, która przeżywała wstrząsy, prawicowe zamachy stanu. W 1919 r. Unrug złożył dymisję, zgłosił się, jak wielu innych doświadczonych oficerów, do polskiej marynarki. Tworzył bataliony morskie, które wzięły udział w wojnie polsko-bolszewickiej jako piechota morska – wobec 109 km wybrzeża posiadanego przez Polskę, udzielali wsparcia dla działań frontowych.
W latach 1920–1922 Józef Unrug został szefem Sztabu Dowództwa Floty. Za jego inicjatywą nastąpił znaczący rozwój polskiej Marynarki Wojennej, jej zaplecza technicznego; niszczycieli „Wichra”, „Błyskawicy” i „Burzy”, okrętów Rzeczpospolitej Polskiej (ORP) „Wilk” i innych. Zbudowano port wojenny na Oksywiu, Stocznię Marynarki Wojennej. Zainicjował utworzenie Funduszu Obrony Morskiej (8 mln zł.), z pieniędzy ofiarowanych przez społeczeństwo powstał okręt podwodny ORP „Orzeł” - którego wrak jest nadal poszukiwany w wodach Morza Północnego. Pan Palicki mówił o dalszych losach polskich okrętów wojennych, walczących na Morzu Śródziemnym, w Anglii.

W 1926 r. Józef Unrug awansował na stopień komandora, w1933 r. prezydent Ignacy Mościcki nadał mu stopień kontradmirała. W 1939 r. został dowódcą Obrony Wybrzeża, Helu, portu wojennego w Oksywiu – ostatniego bastionu polskiej obrony. Po kapitulacji kontradmirał Józef Unrug i jego żołnierze zostali internowani w Szwecji. Unrug nie przyjął propozycji lepszych warunków niewoli, czy wręcz powrotu do floty niemieckiej - miał rodzinne koligacje, był szykanowany w oflagach. Wobec Niemców zdystansowany, rozmawiał z nimi przez tłumacza. W 1945 r. w VII A Murnau został wyzwolony przez aliantów.

W Londynie Unrug został zastępcą szefa Kierownictwa Marynarki. Odmówił przyjęcia angielskiej emerytury, w 1948 r. z rodziną opuścił Wielką Brytanię, w Agadir w Maroku pracował przy kutrach, w magazynie, od 1955 r. mieszkał we Francji, jako kierowca ciężarówki woził żywność, potem był w domu opieki.

W 1921 r. ożenił się z kuzynką Zofią, miał jedno dziecko - syna Horacego, którego rodzina została po wojnie, jak wiele innych, pozbawiona polskiego obywatelstwa. Zmarł w wieku 88. lat, został pochowany w kaplicy zamku Branickich w Montrésor nad Loarą. Był apolityczny, ale w spisanej przez siebie ostatniej woli zastrzegł, że jego prochy mogą być przeniesione jedynie do wolnej Polski, w której godnie uhonorowani zostaną jego podkomendni – oficerowie Marynarki Wojennej II RP straceni lub zmarli w więzieniu. Stało się to możliwe dopiero w 2014 r. dzięki ekshumacjom zbiorowych mogił i identyfikacji genetycznej. W 2018 r. Admirał Józef Unrug i jego żona Zofia zostali pochowani na Cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni.

Wystawa poświęcona Józefowi Unrugowi jest do obejrzenia na terenie kompleksu zamkowego Muzeum w Międzyrzeczu.

Iwona Wróblak

czerwiec 2025 r. 
























sobota, 31 maja 2025

 

W ponadczasowej harmonii w muzyce... Koncert Gu Yufan z Chin w PSM


Muzycy słyszą głębszą harmonię zawartą w dźwiękach bez względu na to, z jakiej kultury pochodzą, to musi być pradawne... Fryderyk Chopin – którego filozofia harmonii w kompozycjach zrewolucjonizowała postrzeganie muzyki - i inni nasi romantycy, czy postromantycy, są bardzo znani w dalekich (?) Chinach; świat nasz planetarny jest coraz mniejszy a przekazy ludzkiej kultury, inspiracje, coraz bardziej nam bliskie. Jakie to korzenie tonalne mamy Wszyscy, istoty słyszące muzyką... posługując się Językiem muzyki o nielinearnych wpółznaczeniach, z ptakami włącznie... nie trzeba pośrednictwa translatorów...

W Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. W. Wiłkomirskiej w Międzyrzeczu – centrum kultury muzycznej naszego miasta – kolejny koncert, prowadził go Wiesław Pietruszak prezes „Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Organowej i Kameralnej „Sauerianum”. Następne koncerty dyr. Szkoły Małgorzata Telega-Nowakowska już zapowiada, a że widzę na widowni radnego Michała Kubika, który, jak mówi, słucha też klasyki, i bywa na koncertach - grosiki z Gminy i Starostwa będą wysupłane na te ambitne projekty muzyczne.

Doktorantka Gu Yufan z Chin uczestniczyła w kursach pianistycznych z uczniami Szkoły, a na koniec dała koncert w auli szkolnej, który mogli smakować – jak to jest zawsze, także widzowie spoza Szkoły. Uczta... Stanisław Moniuszko w opracowaniach Józefa Nowakowskiego, znane frazy muzyczne z oper kompozytora, rozpoznaję np. „Prząśniczkę...” i inne. Mistrzowskie prezentacje, z pierwszej półki – niezapomniane przeżycie dla kilkuletnich uczniów (i ich rodziców...), jak powiedział pan Pietruszak, młodzi uczniowie Szkoły mieli okazję osłuchać się z muzyką na najwyższym poziomie; ponadto fotki z panią Gu, dyplomy do rąk własnych... W całodziennych warsztatach instrumentalnych brali udział uczniowie klasy fortepianu Małgorzaty Telegi-Nowakowskiej i Tadeusza Nowaka: Noemi Kaush, Viktoria Komisaruk, Marta Zielińska, Karol Bernaś i Antoni Jakóbczyk.

W programie koncertu Gu Yufan: J. Nowakowski – Fantazja na temat z opery „Halka”, pieśń „Szumią jodły na gór szczycie”, Stanisława Moniuszko / H. Melcer – „Prząśniczka”, Maurice Dietrich / St. Moniuszko – „Carillon (Dzwony lub Kurant) aria z Opery „Straszny Dwór” (1865r.), i Zhang Zhao – „Pihuang” (utwór inspirowany tradycyjną operą chińską) – gdzie pobrzmiewają echa dawnych chińskich instrumentów – muzyka o innej niż nasza tradycyjna harmonii, sprzężonej z dalekowschodnią wielosetletnią kulturą i filozofią.

Józef Nowakowski (1800-1865), prof. Akademii w Warszawie, spotkał F. Chopina w Paryżu, znał też St. Moniuszkę, który nie jest (trudny dla obcokrajowców polski język jego pieśni) grywany na zachodzie. W Chinach znają i cenią Nowakowskiego, polskiego pianistę, kompozytora i pedagoga, jego wrażliwość na ludowe nuty, gdzie pobrzmiewają popowstańcze rytmy, bliska jest Chińczykom tonalność naszej muzyki romantycznej, znają także K. Szymanowskiego, F. Chopina, którego utwory mogliśmy już nie raz słuchać w wykonaniu chińskich pianistów w PSM.

Utalentowana pianistka Gu Yufan, doktorantka prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, przewodniczącej jury XVII i XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, oraz prof. Piotra Szychowskiego, ukończyła GuLangYu Piano School of Central Conservatory of Music w XiaMen oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. dr hab. Piotra Kępińskiego uzyskując w 2021 r. tytuł magistra muzyki. Współpracowała z wybitnymi profesorami i pianistami, takimi jak Mikhail Voskresensky, Hubert Rutkowski, Dina Yoffe i Kevin Kenner. Zdobyła m.in.: Złote Medale – w 3. Konkursie Wielkiej Ceremonii Sztuki i Kultury Chin dla Młodych Muzyków i w 2. Konkursie Pianistycznym QinSheng Cup (Jiangsu), nagrody w Konkursach Pianistycznych w Hongkongu, w 2. Niemieckim Konkursie Pianistycznym Omeller, w Międzynarodowych Konkursach Muzycznych (Amadis – Tajwan, Danubia Talents „Wiener Klassiker”, „King’s Peak'”, I Nagrodę i Złoty Medal w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Moskwie w 2021 r. organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Festiwali Folklorystycznych.

Z niecierpliwością czekamy na obiecane jesienne koncerty w PSM...


Iwona Wróblak

maj 2025 r.













sobota, 24 maja 2025

 

Synagoga w Międzyrzeczu – przywrócona kulturze


Synagoga - wielki piękny gmach w centrum Międzyrzecza; udało się go wyremontować i nadać mu godne przeznaczenie. To trzecia pod względem wielkości synagoga na zachodzie Polski, ma tu powstać Muzeum Judaistyczne Kultury Żydowskiej. Muzeum Regionalne w Międzyrzeczu jest od 2023 r. właścicielem obiektu, muzeum ma być podzielony na działy; zwyczaje żydowskie od narodzin do śmierci, Żydzi na naszym terenie, miejsca związane z judaizmem na ziemi lubuskiej... W synagodze będą wystawiane eksponaty pochodzące np. z darowizn.

Muzyka obrzęd magiczny, służąca wychowaniu społeczeństwa, kontemplacji, rozrywce. Jej podstawowym zadaniem jest dostarczanie przeżyć estetycznych; wszystkie te funkcje występowały w większym lub mniejszym stopniu w kulturze muzycznej Izraela. Zespół „Cymes Trio”, godzinny koncert w - akustycznych - murach synagogi, i nie ma tu przypadku, tak, zgodnie z zaleceniami z jednego z Psalmów Tory, synagogi były budowane - z obniżoną podłogą, by Słowo było słyszane. Muzyka rozbrzmiewa tu nareszcie po wielu dziesiątkach lat. Zespół ma w dorobku dwie płyty, wykonuje muzykę oscylującą wokół kultury żydowskiej oraz klezmerskiej, mieniącą się różnymi barwami, od lirycznych po szybkie, skoczne takty z żydowskich wesel z początku XX wieku. Rytmy przetransponowane, źródłowe, przesiąknięte inspiracjami lokalnymi. Smutek-radość, przeszłość - i pewność Boga. Symbioza kultury ludzkiej. Smakowitość słów od nas zależy, jak historia - będzie trwać, niech muzyka będzie śpiewem. Dramatyzm i niewiadomość skutku, nieprzewidywalność. Głęboki realizm. Tel Awiw i Izrael, ciepły kraj, i oliwki z Aten. Relaksacyjny, na poły mistyczny nurt w twórczości „Cymesu Trio”. Kultura żydowska głęboko umoszczona w brzmieniu kompozycji Zespołu. Konglomerat stylów, wpływów z wielu regionów i kultur, od Bałkanów, Grecji, Turcji. Kompozycje we własnych aranżacjach, skład zespołu: Jakub Kotowski – (przepiękne) skrzypce, Bartłomiej Stankowiak – instrumenty klawiszowe i Janusz Lewandowski – kontrabas.

Helena i Wacław Nyczowie – honorowi kustosze Muzeum w Międzyrzeczu, przekazali w darze zabytki kultury żydowskiej, są wystawione w gablotach. Rodzice pani Heleny, narażając własne życie, ukrywali w czasie wojny Żydów, zostali za to uhonorowani tytułem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Pan Wacław jest znanym kolekcjonerem, po wojnie w 1947 roku przyjechał do Nietoperka z Tarasówki koło Zbaraża, jego dom przypomina muzeum bogate w zbiory ze stron rodzinnych.

O historii synagogi mówił Andrzej Kirmiel dyrektor Muzeum Regionalnego w Międzyrzeczu: W XIX wieku mieszkało w obrębie miasta ok. 25-30% Żydów, ciasno skupionych wokół budynku synagogi, na ul. Żydowskiej (dzisiaj ul. Szkolna). Synagoga została zbudowana, na miejscu starszej, w 1824 r. Inne ślady żydowskie to cmentarz z XVIII wieku w centrum miasta (zniwelowany w latach 60. ubiegłego, jest obelisk), i żydowskie pochówki w Obrawalde (Obrzyce). Gmach synagogi po wojnie był wykorzystywany jako magazyn, okna zostały zamurowane, budynek ulegał dewastacji mimo wpisania do rejestru zabytków, nie zachował się balkon dla kobiet (kobiety w synagogach modliły się osobno). Po 1989 r. użytkowany przez prywatnego właściciela, który budynek podzielił stropem na dwie kondygnacje, z miejscem na biura, potem wydzierżawił grupie Chińczyków na 10-12 lat. Po 1989 r. synagoga została przekazana Gminie Żydowskiej w Szczecinie.

Biblia – wspólna księga Żydów i chrześcijan. Aron ha-kodesz („święta arka”) – w synagodze szafa ołtarzowa na drzwiami, w postaci ozdobnej drewnianej skrzynki, służąca do przechowywania zwojów Tory, jeden z najważniejszych elementów wyposażenia głównej sali modlitwy, stała na osi ściany skierowanej w stronę Jerozolimy – nie zachowała się...

Dr Paweł Napierała – artysta malarz, konserwator z Muzeum Narodowego w Poznaniu, opowiadał o swojej wystawie; jak liście z nieba do ziemi, łączącym różne kultury, przeplecione motywem z kamienia. Przypadkowo zebrane w miejscu elementy, uzupełniające się znaczenia, ponadkulturowe wartości... Zostają tak długo, są ważne, uniwersalne, jak długo o nich pamiętamy. „Uczta (króla) Baltazara” to biblijna opowieść z Księgi Daniela, metafora mrocznej biesiady, podczas których sprofanowano zrabowane naczynia świątynne (motyw kielicha – symbol sądu nad władzą), poprzedziła tragiczne wydarzenia, kiedy to za dnia Babilończycy szydzili z Medów i Persów chcących zdobyć miasto, w nocy hucznie świętowali ku czci Isztar i Marduka, zakrapiając obficie winem swoje domniemane zwycięstwo. Babilon upadł. Kontekst religijno-świecki, jak świętość i profanacja, granice sacrum i tego, co je podważa. Symbole, i gesty...

Robert Kubiszewski - cytując żydowskie szmoncesy – sięgnął głęboko do mądrości tego doświadczonego przez swe dzieje narodu. Humor ma serce i rozum, człowiek mądry – wątpi, wie, że jest – inaczej (niż się potocznie wydaje), bo dobrze jest być zdrowym, szczęśliwym i bogatym, lepiej niż – nie być takim... O czym mówi mądry rebe – człowiek uczciwy, szlachetny, pogodny, który wie, że dobro zwycięży, bo wie, że jest INACZEJ, bo zło nie zwycięża......

Jackie Kohnstamm z Anglii – Podróż śladami jej żydowskiej rodziny z Trzciela i Pszczewa. Wielopokoleniowa i liczna rodzina Rychwalskich, z których niewielu przeżyło wojnę. Pudełko z czarno białymi fotografiami. Listy, dociekania... Badanie korzeni rodziny, stare fotografie. Rodzice byli uchodźcami z nazistowskich Niemiec, nie dzielili się z dziećmi doświadczeniami z tych czasów, były zbyt bolesne. Dziadek uciekł z Rosji carskiej. Miał ośmioro dzieci – sześć synów i dwie córki. Rodzinna uroczystość Bar micwy – zdjęcie wśród zieleni. Czekały na nich obozy zagłady. Pani Kohnstamm wydała książkę – Strażnik pamięci...

Na wyższej kondygnacji – wystawa Dariusza Subocza – „Pamięć”. Upamiętnienie lokalnej społeczności, części ludów zamieszkujących razem z innymi Rzeczpospolitą Obojga Narodów; refleksje o przemijaniu. Papierowe latawce jak kształty żydowskich macew, unoszą się w powietrzu niczym duchowe połączenie między żywymi i martwymi. Motywy z żydowskiej tradycji ikonografii sepulkralnej: lew, dzban z wodą, dłonie, jeleń, ptak czy heksagram. Przesłanie miłości, ochrony pamięci o zmarłych.

Na wystawie także judaiki ze zbiorów Muzeum, piękne precjoza.

Magdalena Leszczyńska opowiadała o Świętach żydowskich, korzeniami sięgających wielu setek lat.

Dla gości przygotowano bardzo treściwą książkę „1000 lat życia żydowskiego w Polsce. Kompedium edukatorskie” wydaną przez Fundację Centrum Taubego na rzecz Edukacji i życia żydowskiego, w języku polskim i niemieckim. Bardzo polecam...


Iwona Wróblak

maj 2025 r.