środa, 24 maja 2023

 

    Międzynarodowy Festiwal Gitarowy – odsłona międzyrzecka


W Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Międzyrzeczu – brzmienia Ameryki... Na plakacie; Klasyka-Jazz-Swing-Latino... XVIII Międzynarodowy Festiwal Gitarowy zorganizowany przez Lubuskie Towarzystwo Gitarowe w Zielonej Górze; lubuskie święto gitary – tego zadziwiającego instrumentu, na który transkrybują muzycy przeróżne utwory... Przekonaliśmy się o tym w Międzyrzeczu.

Cassie Martin i Tomasz Radziszewski - Koncert Kameralny w auli PSM. Poprzedzony, jak każe dobra tradycja, kilkugodzinnymi lekcjami mistrzowskimi udzielonymi przez wspaniałych gitarzystów: Cassie Martin (Francja) i Tomasza Radziszewskiego – z Polski.

A po południu – koncert dla międzyrzeczan. Cóż to była za uczta! Słuchać mistrzów, których kunszt, chociaż są jeszcze młodzi, już wielki - jak mówił prowadzący Festiwal w Międzyrzeczu Wojciech Jurkiewicz (nauczyciel gry na gitarze w naszej PSM) - jest na fali wznoszącej...

Tomasz Radziszewski jest z Nowej Soli. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Zielonej Górze i w Warszawie. Od najmłodszych lat brał udział w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych zdobywając liczne laury. Umiejętności szlifował u wybitnych mistrzów gry na gitarze klasycznej. W 2020 r. nagrał swoją pierwszą płytę „Guitar Portrait” - utwory solowe, z towarzyszeniem fortepianu czy zespołu barokowego; muzyczne „portrety” tego instrumentu od renesansu po wiek XX. Gra też na instrumentach z minionych epok, m.in. w duecie ze śpiewaczką operową Olga Ksenicz.

Radziszewski w Międzyrzeczu swój koncert zaczął od ulubionego przez gitarzystów A. Piazzoli – tango „La muerte del Angel” (Śmierć anioła), gorące, pełne namiętności i emocji argentyńskie nuty. Klasyka muzyki gitarowej. F. Sor – Introdukcja i wariacje n.t. W.A. Mozarta z opery „Czarodziejski flet” , lekkość i wdzięk Mozarta na gitarze... Op. 9, J.S. Bach – wybrane Preludia i tańce z Partit i Sonat skrzypcowych i wiolonczelowych (BWY 1007, 1004, 1012 – transkrypcje własne). H. Villa-Lobos – Preludium nr 3, Etiuda nr 7, A. Barios- Mangore – El Ultimo Tremolo, subtelne i refleksyjne, N. Paganini – Kaprys nr 24, skomponowany na skrzypce, (transkrypcja własna). F. Klenjans – Romans, I. Albeniz – Astutrias (transkrypcja T. Radziszewski).

Cassie Martin. Na gitarze gra od 5. roku życia. Studiowała w Conservatoire w Paryżu, pobierała lekcje u uznanych autorytetów w dziedzinie gitary klasycznej. Mając 20 lat jest już laureatką wielu międzynarodowych konkursów. Występowała na licznych festiwalach na świecie z repertuarem zróżnicowanym stylistycznie; od muzyki dawnej po współczesną, w koncertach gitarowych z orkiestrami we Francji i w Polsce. Występuje też jako kameralistka. Od września 2022 r. jest wykładowcą w konserwatorium muzycznym w Saint -Cloud.

W Międzyrzeczu słuchaliśmy jej w repertuarze - od klasyki, granej oczywiście na gitarę klasyczną, po inne utwory.

C. de Seixas – Sonaty K.23 i K.24. J.S. Bach – Simfonia II Partity c-moll BWY 826, J. Dubez – Fantazja na tematy węgierskie. J. Rodrigo – Junto al Generalife. Był też A. Piazzola – Romantoco i Compadre z cyklu „5 utworów na gitarę solo”. R. Dyens – III część z Triaelli - „Clown Down”. Zapamiętaliśmy aksamitne, miękkie brzmienie instrumentu Cassie, absolutna precyzja w oddawania charakteru utworu, epoki czy stylu – gitarzystka grała na instrumencie wykonanym przez Fernando da Mazzę.

Dla nas – ten koncert to radość ze słuchania gry na gitarę z najwyższej półki, czy słyszeliśmy reminiscencję znanych motywów muzycznej klasyki francuskiej? Gitara to także... brzmienia perkusyjne...

Na koniec nasi goście - Cassie Martin i Tomasz Radziszewski zagrali razem kilka utworów. Wspólne z uczniami PSM pamiątkowe zdjęcie było ostatnim akcentem tego spotkania.















Iwona Wróblak

maj 2023 r.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz