niedziela, 5 czerwca 2022

 

Senior – bezpieczny


W Bibliotece Publicznej w Międzyrzeczu - przygotowana przez międzyrzecką Komendę Powiatową Policji debata społeczna na temat bezpieczeństwa seniorów. Na spotkanie przyszła spora grupa osób – by zapytać, i wyrazić swoje zdanie.

W pierwszym bloku tematów kwestia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – dotycząca nie tylko seniorów... Priorytetem dla policji jest bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Pieszym jest osoba poza pojazdem, na wózku inwalidzkim, dziecko na rowerze z osobą dorosłą. Jazda na rowerze po chodniku (duży ruch pojazdów na drodze) jest tolerowana, chociaż prawnie jest wykroczeniem; bo pierwszeństwo mają piesi użytkownicy ruchu drogowego. Najważniejsza jest społeczna wzajemna empatia, kultura poruszania się po drogach, która dotyczy wszystkich. Jeżeli brak jest pobocza, na rowerze jedziemy lewą stroną jezdni, obowiązkowe są, także w dzień, kamizelki odblaskowe, które znacznie zwiększają widoczność pieszego, zwłaszcza po zmroku. Rower powinien być wyposażony w przednie (białe), tylne oświetlenie (czerwone) i sprawny hamulec. Na ścieżkach rowerowych pierwszeństwo przed pieszymi mają rowerzyści. Na ulicy Mieszka I jest wybudowana ścieżka rowerowa, ale niewielu ludzi z niej korzysta.

Piesi mają bezwzględne pierwszeństwo na pasach, jednak dla własnego bezpieczeństwa przed wejściem na jezdnię najlepiej jest się rozejrzeć. Niebezpieczne dla pieszych są ich nagłe wtargnięcia na jezdnię, na przykład zza źle zaparkowanych samochodów, w miejscach, gdzie nie ma przejść lub tam, gdzie nie ma dobrej widoczności – na łukach dróg, torowiskach. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest karalne mandatem.

Policja realizuje zadania składania do odpowiednich urzędów wniosków o lepsze oświetlenie przejść drogowych.

Użytkowcy hulajnóg mogą korzystać z chodnika dla pieszych, jeśli nie poruszają się szybciej niż piesi, ale pierwszeństwo mają ci drudzy.

Prawo jazdy przyznawane jest dożywotnio, nie ma przeciwwskazań wiekowych, jak również obowiązku czasowych badań, ale dobrze jest zweryfikować swój stan zdrowia z bezpieczeństwem poruszania się swoim pojazdem po drodze.

W internecie dostępna jest aplikacja - mobilna Krajowa Mapa Zagrożeń, gdzie można - w rejonie swojego zamieszkania – zgłosić miejsca niebezpieczne, zagrożenie drogowe, incydenty przekraczania prędkości. Także nielegalne wysypiska śmieci. Miejsca, gdzie przebywają ludzie bezdomni. Również akty wandalizmu. Na spotkaniu przedstawiono lokalnych Dzielnicowych, podane zostały numery telefonów do nich.

Drugi blok tematyczny to - jak nie dać się oszukać i nie stracić oszczędności życia. Jedną z metod wyłudzenia pieniędzy jest tzw. oszustwo „na wnuczka”. Akwizytor sprzedający perfumy obezwładnia osobę, która otworzyła mu drzwi, środkiem chemicznym, po czym okrada mieszkanie. Osoba podszywająca się pod przyjaciela „wnuczka” prosi o dyskrecję, grając na emocjach starszej osoby dąży do wzbudzenia jej zaufania. Proponuje się kupującemu tzw. „super okazje”. Były przypadki podszycia się pod policjanta z wydziału śledczego - Policja nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach i nigdy nie prosi o wpłacanie na konta środków finansowych.

Cyberzagrożenia. Cyberprzestrzeń także może być miejscem popełniania przestępstw. Przed włamaniami na konta chronią silne hasła – np. 12 znaków. Nie udostępnia się swoich danych osobom obcym, także nie klika w nieznane linki. Należy dokładnie sprawdzać strony internetowe banków, do których się logujemy.

Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Możemy zawrzeć ustną umowę, lub umowę na odległość - bez obecności stron. Przy zakupie towaru na prezentacjach produktu obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Jeżeli podpisze się umowę z bankiem trudno jest uwolnić się od transakcji z nierzetelnym kontrahentem. Zwłaszcza wyroby medyczne nie dają możliwości odstąpienia od umowy, jeżeli były zawarte w lokalu przedsiębiorstwa. Możliwe jest jednak uchylenie się od skutku umowy zawartej pod „wpływem błędu”.

Radczyni Małgorzata Michałowska radzi uważnie czytać i analizować umowy – pod kątem przedmiotu umowy (nazwa firmy), i czego dana umowa dotyczy. Od umowy możemy odstąpić w ciągu 14. dni, lub reklamować produkt, który nie spełnia naszych oczekiwań. Naszym prawem jest asertywność konsumencka, prośba o usunięcie naszych danych z banku informacji, z których czerpie sprzedawca, żądanie zaprzestania telefonów do nas w tej sprawie. Osoba oferująca nam towar, dzwoniąc do nas, musi podać cel rozmowy, swoje dane. Podstawą reklamacji jest zawsze rękojmia albo gwarancja, wtedy sprzedawca ma 30 dni na odpowiedź.

W Ośrodku pomocy Społecznej w Międzyrzeczu realizowane są różne formy wsparcia seniorów z niepełnosprawnością i usług opiekuńczych – opieki rodzinnej, długoterminowej, całodobowej, dziennego pobytu seniora, noclegowni i opieki wytchnieniowej dla osoby opiekującej się osobą niepełnosprawną. Klub Seniora zamierza rozszerzyć swe propozycje na miejscowości sołeckie: poradnictwo prawne, specjalistyczne, psychologiczne, możliwość dostarczania posiłków do miejsca zamieszkania. Niebieska Linia – pomoc w kryzysowych sytuacjach w rodzinie. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej, opieka 75 – plus. Zabezpieczenie przed zasłabnięciem w formie bransoletki alarmującej opiekuna o nagłym pogorszeniu się stanu zdrowia podopiecznego. W Dziennym Domu Seniora Plus aktywizuje się osoby starsze poprzez różne formy zajęć: muzycznych, kursów samoobrony, wyjazdów integracyjnych, różnych uroczystości.


Iwona Wróblak

czerwiec 2022








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz