Lucile Boulanger gra na viola da gamba
Muzyka w Raju 2022 zawitała – oprócz Letnicy, Gorzowa Wlkp., Świebodzina, Paradyża i Jerzmanowa – również do Międzyrzecza. Będą u nas łącznie 3 koncerty (z 46.) , wszystkie w kościele św. Jana. Cieszę się, że na Rajską międzyrzecką salę filharmoniczną wybrano właśnie to miejsce, z jego nieprawdopodobnymi walorami akustycznymi, gdzie przez lata było już tyle innych wydarzeń kulturalnych.
Dostojne wnętrze katedralne, ze freskami renesansowymi na ścianach, które można obejrzeć też wyraźnie na stronie z Programem Muzyki w Raju...
Lucile Boulanger, i jej ukochana viola da gamba, na której gra z precyzją i wdziękiem. Godzinny koncert, na który składały się kompozycje XVII i XVIII wiecznych francuskich autorów, 3 pokolenia – jak powiedziała - władców królestwa violi da gamba... Krótkie utwory, w które wsłuchujemy się z ciekawością... Chętnie posłuchałabym ich ponownie: Suita w d-moll: Sieur Dubuisson (ok. 1622 – ok. 1681), z Manuskryptu Krakowskiego Prélude... Potem Nicolas Hotman (ok. 1610 – 1663) z Manuskryptu Krakowskiego: Ballet, Courante z wariacjami, Sarabande z wariacjami, Gigue z wariacjami
Marin
Marais (1656 – 1728), „L’Arabesque”
z „Pièces de Viole IVe livre” (1717). Suita
w g-moll: Sieur Demachy (16.. – 1692), Prélude
z „Pièces de Violle” (1685). Arabskie motywy... Marin
Marais Sarabande
z „Premier livre de Pièces de Viole” (1686). Dalej -
Antoine
Forqueray (1672 – 1745) Le
Carillon de Passy z „Pièces de viole” (1747),
Marin
Marais Gigue
z „Premier livre de Pièces de Viole” (1686).
Pierwsze kompozycje, które pisano na violę da gamba, przeznaczone
bywały do tańczenia, dworska sztuka taneczna była wtedy w centrum
życia towarzyskiego... Z czasem do 6. strun violi da gamba dołożono
7. strunę, co poszerzyło możliwości instrumentu. Muzyka włoska,
i francuska, inspiracje czerpiące z siebie, muzyka niemiecka, dla
Nas, słuchających, uczta...
Suita
w d-moll: Sieur de Sainte Colombe (ok. 1640 – ok. 1700), z Z
Manuskryptu z Tournus: Prélude, Allemande, Courante et son double,
Sarabande, Gavotte, Chaconne.
Suita
w Es-dur/c-moll: Marin Marais Marche
Tartare z „Pièces de Viole IVe livre” (1717). Antoine
Forqueray Sarabande,
La Léon z „Pièces de viole” (1747), Marin
Marais
La
Tartarine et son double z „Pièces de Viole IVe livre” (1717),
Suita
w D-dur: Marin Marais z „Premier
livre de Pièces de Viole” (1686): Prélude, Fantaisie, Allemande
et son double, Sarabande, La Paysane, Chaconne.
Świat violi da gamba, słodkie dźwięki, jeszcze tego tutaj, w kościele w św. Jana, chyba nie słyszeliśmy... Pozwalamy w sobie opadać wrażeniom, mościć się w violi, interpretacjach Lucile Boulanger, pięknie tej mniej znanej salonowej muzyki dawnych czasów. A dzisiaj kolejny koncert – to A. Vivaldi, na skrzypce i klawesyn... Będzie się działo!
Iwona Wróblak
sierpień 2022
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz