PER CANTAR E SONAR COL LAUTO
W Międzyrzeczu w kościele św. Jana - „PER CANTAR E SONAR COL LAUTO”. 3.koncert z kolei i ostatni - w Międzyrzeczu, inne były w Gorzowie i Świebodzinie; z 22. koncertów w tegorocznym cyklu „Muzyka w Raju”. 10 dni wyśmienitej muzyki na światowym poziomie, było czego słuchać...
Wspaniały, niebiański, głos Ivo Haun de Oliviera... Ivo Haun dorastał w Brazylii; w 2010 roku przeprowadził się do szwajcarskiej Bazylei. W 2015 roku ukończył studia na kierunku: śpiew dawny, w Schola Cantorum Basiliensis. Główne obszary jego zainteresowań to wirtuozerski śpiew z epok renesansu i wczesnego baroku, praktyka improwizacji, historyczne techniki aktorskie, retoryka i jej zastosowanie w spektaklach muzycznych, historyczna wymowa języków europejskich i łaciny oraz zastosowanie oryginalnej notacji w muzyce od XIV do XVII wieku. Jest laureatem Nagrody im. Bovicellego na Konkursie Bovicellego 2020 (Schloss Weissenbrunn); prowadził zajęcia z improwizacji historycznej na festiwalach. Ivo Haun wykonuje muzykę średniowieczną, renesansową i barokową.
Ivo Haun de Oliviera towarzyszył na lutni Michał Gondko. Gondko studiował gitarę klasyczną w rodzinnej Warszawie, w Bazylei zgłębiał tajniki gry na historycznych instrumentach z rodziny lutni w Schola Cantorum Basiliensis – prestiżowej szwajcarskiej uczelni skupiającej się nad badaniami nad muzyką dawną. Jest autorem artykułów na temat roli instrumentów szarpanych w średniowieczu oraz wielu esejów.
W kościele wielu melomanów, bo jest czego posłuchać... Ivo śpiewa bez mikrofonu. Stare pieśni, niszowa dawna muzyka. Wsłuchujemy się w klimat tej muzyki, w wirtuozowski śpiew Ivo, w uważny akompaniament lutnisty. Stosunkowo krótkie kompozycje: Antonio Caprioli (ok. 1500): Una leggiadra nimpha, Francesco Spinacino (ok. 1500): Recercare, Bartolomeo Tromboncino (1470–po 1534): Scopri lingua il ciecho ardore, Anonim (Rękopis Thibault, ok. 1510): Calata, Marchetto Cara (ok. 1465–1525): Bona dies, bona sera, Francesco Canova da Milano (1497–1543): Ricercar, Antonio Rotta (ok. 1495–1549): Pavana/Piva, Gulio Segni da Modena (1498–1561): Ricercar, Anonim (ok. 1500): Se mai per maraveglia, Giaches de Wert (1535–1596): / oprac. Cosimo Bottegari (1554–1620): O sacrum convivium, Philippe Verdelot (ok. 1480/85–przed 1552): Madonna, il tuo bel viso, Francesco Canova da Milano, Ricercare, Jacques Arcadelt (1507–1568): Quand’ io pens’ al martire, Anonim: (Tabulatura Sienejska, ok. 1560/70): Ricercari, Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6–1594): / oprac. Cosimo Bottegari, Vestiva i colli, Cosimo Bottegari, Nel bel giardin d’Amor, Anonim: / oprac. Cosimo Bottegari, Occhi mei lassi se pianget’ ogn’ ora, Anonim (Tabulatura Sienejska): Ricercare, Cosimo Bottegari (?), Il sommo Iddio Fattor
Cosimo Bottegari... Był jeszcze bis, nie mogliśmy tak szybko wypuścić muzyków. Wspaniale wrażenia po koncertach... Nasyceni, czekamy na następny rok, być może już w Paradyżu, po ukończonym remoncie kościoła.
Iwona Wróblak
sierpień 2024 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz