Barokowa symfonika w kościele św. Jana Chrzciciela
Za nami kolejny, prawie dwugodzinny – z przerwą - koncert tegorocznej 23. Edycji „Muzyki w Raju” w Międzyrzeczu. Muzyka orkiestrowa, uwertury operowe, suity orkiestrowe z wykorzystaniem instrumentów dętych. U podnóża Ołtarza królował klawesyn; Orkiestra Kore z prof. Joanną Boślak-Górniok, kierownikiem artystycznym Festiwalu. Dyrektor Festiwalu Cezary Zych podziękował za współpracę Międzyrzeckiemu Ośrodkowi Kultury, i proboszczowi ks. kan. dr Andrzejowi Hładkiemu. Muzycy festiwalowi niezmiennie chwalą akustykę gotyckiego kościoła św. Jana, lubią tu grać, to wnętrze jest kolejnym – ważnym – instrumentem dla nich.
W programie muzyczny barok. Georg Friedrich Händel (1685-1759): Uwertura, concerto, suita czyli barokowa „symfonika”, Georg Philipp Telemann (1681-1767): Uwertura do opery „Tamerlano” HWV 18, Concerto grosso F dur op. 3 nr 4, Andante - Allegro – Lentement, Andante, Allegro, Minuetto alternativo, Suita orkiestrowa g-moll TWV 55:g3, Ouverture, Grave – Preludio, Aria I (Allegro), Aria II (Allegro), Aria III (Tempo di Minuet), Aria IV (Allegro), Aria V (Tempo giusto), Aria VI (Allegro assai) – to w pierwszej części.
W bliskości słuchaczy - muzycy, ich instrumenty; skrzypce, kontrabas, wiolonczela i dwa oboje drewniane. Srebrzysto - brzmiący klawesyn pani prof. Joanny Boślak-Górniok, dyskretny; jak tło, komponujące tkaninę tego koncertu, scalająca osnowa. Obszerne piękne partie na pierwsze skrzypce. Dopowiadanie się wzajemne obojów i skrzypiec, wiolonczeli... Wykwintny Händel, elegancki Telemann... I Bach – monumentalny, różnorodny, ten od którego rozpoczęło się prawie wszystko w nowożytnej muzyce... Czekamy na drugą część koncertu.
Georg Friedrich Händel - Uwertura do oratorium „Esther” HWV 50b, Georg Philipp Telemann - Suita orkiestrowa B-dur TWV 55:B2, Ouverture, Preludio (Con affetto), Aria I (Presto), Aria II (Dolce), Aria III (Vivace), Aria IV (Largo), Aria V (Vivace), Aria VI (Allegro), a na koniec dostojny Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Suita orkiestrowa D-dur BWV 1068, Ouverture, Air, Gavotte I i II, Bourrée, Gigue.
Sala kościoła wypełniona słuchającymi. Orkiestra Kore przyciąga melomanów także do Międzyrzecza, w tym roku Paradyż jest pod czułą opieką konserwatorów, którzy przywracają mu dawny barokowy splendor i blask, już odkryto bardzo ciekawe artystyczne polichromie..
Ciekawie zapowiada się jutrzejszy ostatni już w Międzyrzeczu koncert – Fantazja na lutnię barokową i gitarę romantyczną.
Iwona Wróblak
sierpień 2025 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz