Wywiad z Paderewskim - widowisko koncertowe
Na sali widowiskowo – kinowej MOK, przy
pełnej widowni, widowisko koncertowe z
okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Spektakl słowno –
muzyczny w formie wywiadu przeprowadzonego ongiś przez Mary Lawton. Kanwą będą autentyczne
pamiętniki Ignacego Jana Paderewskiego, premiera II Rzeczpospolitej, wybitnego
męża stanu i artysty.
Dziennikarka dzwoni do maestra Paderewskiego
z komórki, ten odbiera telefon
antyczną słuchawką… Dzwoni w sprawie książki, którą o Nim pisze… Rozmowa
poprzez pokolenia, w którą włącza się też - pieśniami, autentyczny współczesny
raper (Oskar Lepczyński), akompaniuje mu Paderewski, słyszymy takty w (J)jego
wykonaniu…
Widowisko
jest inscenizowanym życiorysem multimedialnym Paderewskiego. To pretekst, a może
powód - pięknego złączenia, porównania, idei narodowo-niepodległościowej, tej sprzed
wieku, skutecznie zrealizowanej wtedy, idei którą reprezentował słynny na
świecie polski kompozytor, ze współcześnie pojętym wielkim obowiązkiem ojczyźnianym, jak napisał C.K. Norwid; rama
czasowa, w niej obywatelska ponadpartyjna wizja idei służbie ojczyzny.
Garść informacji o tej ważnej postaci z
naszej historii, felietony filmowe informujące o życiu i twórczości Paderewskiego,
o jego koncertach, światowej sławie, jaką zyskał jako pianista, odtwórca muzyki
m. in. F. Chopina, także potem kompozytor. Wielu rzeczy (powszechnie) nie wiemy
o artyście; grał na wielu instrumentach – skrzypcach, klarnecie, puzonie, był
zdolnym muzykiem, który dopiero potem zdobył sławę jako pianista. Uczył się u
wielu znanych wtedy, wybitnych nauczycieli. Był filantropem i osobą
zaangażowaną w sprawę odzyskania niepodległości przez Polskę. Prowadził bujne
życie towarzyskie na salonach w USA i w Europie. Wspierali go, sławni wtedy –
aktorka Helena Modrzejewska i pianista Artur Rubinstein. Na przełomie wieków
ostatnich była swoista salonowa, polityczna też – moda na Paderewskiego, sale koncertowe na Jego występach były
pełne, co kompozytor skrzętnie wykorzystywał dla sprawy polskiej, rozmawiając o tym z poznanymi na swoich koncertach
ważnymi postaciami życia politycznego. Z przekonań był narodowym demokratą, ale
nie przeszkodziło mu to, by socjalista Józef Piłsudski desygnował go na
pierwszego szefa rządu odrodzonej Polski, wtedy rozmawiano ze sobą, mimo odmiennych przekonań…
Piłsudski też tu występuje, z wąsem
oczywiście, w szarym legionowym mundurze, wcielił się w niego Andrzej Lajborek.
Mówi przedwojenną polszczyzną, z pięknym wileńskim zaśpiewem, opowiada m.in.
anegdoty o (zbyt) wielkim wpływie żony premiera
Paderewskiego, czasem zakłócającej obrady sejmowe…
Sceniczna postać Mary Lawton (występuje we
współczesnej kreacji), czyli Agnieszka Mazur, cytuje obszerne fragmenty Pamiętników kompozytora. Ten (Jakub
Czerski) – we fraku, z bujną czupryną, dystyngowany i elegancki dżentelmen
przełomu wieków, komentuje wypiski na bieżąco, przeplatając rozmowę granymi
przez siebie na żywo kompozycjami Chopina, Paderewskiego…
Piękny spektakl, dużo informacji o
sławnym Polaku – Europejczyku, światowcu, i wiele dobrej muzyki klasycznej. Wykonany
został Menuet J.I. Paderewskiego,
nieco trudną w odbiorze Jego twórczość znamy przeważnie na przykładzie tego
utworu, będącego trawestacją twórczości salonowej W.A. Mozarta. Z przyjemnością
słuchaliśmy też kilku pieśni, profesjonalnie wykonanych, przez Magdę Stefaniak,
grającą rolę divy operowej, z akompaniamentem maestra, być może jednej z wielu
wielbicielek kompozytora.
Dużo refleksji, mądrej retrospekcji,
wykorzystującej osobę pianisty do subtelnego nawiązania do czasów
współczesnych, i pytań o takąż polskość.
Mocność i trwałość korzeni naszych, niezwykłe w naszej historii (?) połączenie
sztuki, muzyki, i polityki – w służbie dla Ojczyzny… Warte spektaklu, warte
wydarzenia muzycznego z okazji Rocznicy 100.
Lecia odzyskania Niepodległości.
Iwona
Wróblak
listopad 2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz