piątek, 18 sierpnia 2023

Zdobywcy Korony Gór Polski z VIIa

Są wyjątkowi – mówi o nich ich wychowawczyni Katarzyna Chmielewska. Wszyscy, cała VIIa. Razem zdobywali góry. Wytrwali. Bywali zmęczeni, często. Ale w drodze, w ciągu tych kilku dni, był wreszcie czas, żeby się lepiej, niż w szkole, poznać. Przekonać się, że mogą na siebie liczyć.

Będzie o czym opowiadać... O pięknych widokach ze szczytu. O panu Bartku, i jego opowieściach, o panu Jarku, trenerze. I pani Swietłanie.

O tym, że buty górskie są bardzo ważne. I jak smakuje jajecznica usmażona przez Rafała, i tosty koleżanek.

17 szczytów Korony Gór Polskich. Projekt. Jak ich zbliżył. I mogli odłożyć (na chwilę...) aparaty komórkowe. Bo świat realny był w tamtych chwilach ciekawszy (komórka poczeka...).

Chcieli mi o tym mówić, o swoich górskich wyprawach. Chociaż nie są sportowcami. Chcieli mówić, bo tam byli. Wspólnie. Całą klasą. Góry przyciągają. No i kilka dni bez lekcji... Wycieczka górska 4 razy w roku. Przez 4 lata.

Natasza Kanonik:

Od początku wiedziałam, że Babia Góra i Skrzyczne to bardzo wymagające góry pod względem podejścia, jak i pogody. Babia góra jest nawet nazywana "Kapryśnicą". W czasie drogi pogoda nam dopisywała, ale podczas podejścia na szczyt była gęsta mgła i bardzo wiało. Cały czas musieliśmy iść pod górę i wydawało mi się, że ta wędrówka nie ma końca! Jednak przez niesamowite widoki czułam się jakbym była w innym świecie”.

Michał Marciniak:

Przez projekt „Korona Gór Polski” polubiłem góry! Do pierwszej wyprawy w ogóle nie chodziłem po górach. Moim zdaniem najlepsze w wycieczkach są widoki, których nie zabierze nam nikt i satysfakcja, gdy jest się już na szczycie, że mimo wysiłku, potu i trudu dałem radę! To mnie bardzo cieszy. Według mnie najtrudniejszym szczytem była Śnieżka, ponieważ zdobyłem ją jako jedną z pierwszych, a nie byłem dotychczas na żadnej górze prócz Skopca, który nie był tak wysoki. Nie kryję, że czas spędzony razem z kolegami jest też super sprawą. Każdemu poleciłbym taki sposób spędzania czasu, gdyż wspomnienia zostaną z nami na zawsze w sercach i pamięci”.

Zuzanna Jarmolińska:

W czasie naszych wypraw nie tylko zdobywamy szczyty. Po dużym wysiłku fizycznym mamy zapewniony odpoczynek. Zwiedzamy wtedy pobliskie zabytki (np. Zamek w Bolkowie), idziemy na drobne zakupy lub korzystamy z atrakcji typu basen czy bilard. Na przedostatniej wycieczce byliśmy w Parku Rozrywki „Energylandia” w Zatorze. Wszyscy świetnie się bawiliśmy!”

Maria Matracka:

Na naszych górskich wyprawach pogoda nie zawsze nam sprzyja. Na zawsze w pamięci zostanie mi sytuacja, która się nam przytrafiła, gdy zdobywaliśmy Waligórę. Podczas postoju na szlaku zatrzymaliśmy się w wiacie i tuż obok niej wiatr przewrócił drzewo. Huk był ogromny. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Ze względu na trudne warunki pogodowe musieliśmy zawrócić. Przeczekaliśmy wichurę w „Andrzejówce”, gdzie spotkaliśmy Lożantów Klubu Zdobywców Korony Gór Polski!!! Po dwóch godzinach zrobiliśmy „drugie podejście” i zdobyliśmy szczyt.”

Rafał Witczak:

Jak robię jajecznicę? W prosty sposób: wbijam jajka do miski, mieszam aż uzyskam żółty kolor, dodaję trochę soli i wlewam na rozgrzaną patelnię z odrobiną oliwy. Mieszam co jakiś czas, aż jajka się zetną. Niby łatwo, ale zrobić jajecznicę na śniadanie dla 25. osób to już sztuka (uśmiech...)”

KLUB ZDOBYWCÓW KORONY GÓR POLSKI.

Korona Gór Polski ustanowiona została w 1997 roku, a tworzy ją 28 najwyższych szczytów wszystkich pasm górskich naszego kraju. Aby zostać jej zdobywcą trzeba wejść na nie pokonując siłą własnych mięśni ponad 30 tysięcy metrów n.p.m. Do Klubu Zdobywców Korony Gór Polski należy ponad 95 tysięcy miłośników gór. Spośród nich godnością Zdobywcy szczyci się ponad 4000 osób. Klub zrzesza nie tylko rodaków z kraju, ale i mieszkańców kilku państw europejskich, a nawet dalekiej Syberii. Organizuje dla nich wyprawy na koronne szczyty, imprezy o tematyce górskiej, a także posiedzenia Loży Zdobywców, weryfikującej dokonania kandydatów na Zdobywców.

Od 2018 r. do Klubu Zdobywców Korony Gór Polski należy jedna z klas Szkoły Podstawowej nr 2 w Międzyrzeczu - obecna 7a. Do dnia dzisiejszego uczniowie tej klasy zdobyli 17 szczytów Korony Gór Polski:

1. Ślęża (Przedgórze Sudeckie) 718 m n.p.m.

2. Śnieżnik (Masyw Śnieżnika) 1425 m n.p.m.

3. Kłodzka Góra (Góry Bardzkie) 765 m n.p.m.

4. Skalnik (Rudawy Janowickie) 945 m n.p.m.

5. Śnieżka (Karkonosze). 1602 m n.p.m.

6. Chełmiec (Góry Wałbrzyskie) 850 m n.p.m

15. Babia Góra (Beskid Żywiecki) 1725 m n.p.m

16. Czupel (Beskid Mały) 934 m n.p.m

17.Skrzyczne (Beskid Śląski) 1257 m n.p.m

W minionym roku szkolnym dzielni wspinacze zdobyli jeszcze Radziejową, Lackową, Wysoką, Tarnicę... no i Rysy!!!