wtorek, 1 sierpnia 2023

 

Gitarowe muzykowanie w bastei


Zabytkowa basteja zamkowa. Dzisiaj to doskonale akustyczna międzyrzecka salka koncertowa, miejsce lubiane przez muzyków. Słuchaliśmy tu wielu koncertów, np. z cyklu Przedsionek Raju, były wieczory poezji przy muzyce. Grzegorz Klicki mówi, że wspaniała akustyka tego miejsca - to właśnie jej zdumiewająca architektoniczna krągłość; brak kątów, w których załamywałyby się fale dźwięków.

Guitar Big&Duo w składzie – Zdzisław Musiał – gitara i ukulele, Grzegorz Klicki – gitara oraz Anna Porowska – śpiew, wystąpili w bastei zamkowej. Zdzisława Musiała znamy z jego długoletniej działalności jako zasłużonego animatora kultury muzycznej w regionie, niezapomnianych Lubuskich Weekendów Gitarowych, czy Koncertów Organowych w kościele św. Jana. Nauczyciel gry na gitarze klasycznej, podobnie jak Grzegorz Klicki, ma we krwi szerzenie kultu muzyki na ten instrument. Teraz zaprezentował nam ukulele, małą czterostrunową gitarkę, jako preludium do nauki gry na dużej gitarze. Obydwaj są też kompozytorami, Musiał wydał kilka zbiorków nut swojego autorstwa (np.„Tańce na dwie gitary” wydane przez Wydawnictwo „Absonic”), Klicki zaprezentował nam jedną ze swoich kompozycji; dobrze skonstruowany, ściśle według prawideł sztuki, klasycyzujący utwór.

Słuchamy gry gitar w pięknym gotyckim wnętrzu szacownej bastei, niegdyś sali tortur... Przy wejściu do piwnicy witają nas dwa portrety trumienne – z ich kolekcji słynie Muzeum Regionalne w Międzyrzeczu – to małoletnie córki Bronikowskich: Ewa i Barbara. Dla turystów prezentowane są tu narzędzia używane przez katów; dyby, krzesło tortur i inne... Nieco światła w mroki salki dają wąskie okna strzelnicze, starannie wyprofilowane gotyckie łuki. Okrągła podczasza wnętrza podziemia bastei, świetne dzieło budowniczych z XVI wieku. Szerokie gotyckie cegły, zaokrąglone patyną czasu, bruk naturalnych kamieni podłogi...

W półmroku gotyku słuchamy Guitar Big&Duo. Letnie słoneczne kompozycje, melodyjne utwory Z. Musiała. Utwór The Beatles, „Taniec z Przytupem” (Z. Musiał), klasyka na gitarę – K. Sosiński, motywy znanego utworu w wykonaniu autorów.

- To co istotne pojawia się na końcu, jak sowa o zmierzchu – Klicki nawiązuje do tekstu filozofa G. Hegla. Warto słuchać cierpliwie. Kunsztowny „Mazurek” na gitarę.

Anna Porowska ze swoimi tekstami. Ballada nastrojowa o czterech stronach świata – „możesz iść/tylko nie bądź tutaj/możesz biec/tylko nie za szybko/możesz żyć tylko nie zachłannie”, delikatny akompaniament Z. Musiała. Wspólnie jeszcze wykonali „Majowy wieczór” (muzyka Z. Musiał). Skomplikowane relacje międzyludzkie w tekście Porowskiej, do jej wiersza muzyka autorstwa Z. Musiała. „Zamkowa herbatka” - „nadzieja jest w sercu, ona (ta nadzieja) skruszy lód/ zatrzymajmy się (w codziennej bieganinie) na ogrzanie serc”.

Wybrane przez Zdzisława Musiała kompozycje z dawnych epok, ich urok bardzo pasuje do wnętrza bastei. Ukulele i gitara – ciekawie brzmią razem te instrumenty... „Tango i ukulele na cztery ręce” . Muzyka z Argentyny, rock and roll - z Anglii, to też się gra na gitarze klasycznej. Z. Musiała: „Milonga na dobry dzień”, „Nocny walczyk” - nokturnowe klimaty. Jako nocne impresje nokturny pisał też kiedyś F. Chopin, znamy te przepiękne utwory.

Wschodni koloryt kompozycji „Mały Chińczyk”, utwór transkrybowany na gitarę, pierwotnie – na fortepian, to na bis... I jeszcze na bis - „Majowy wieczór” z Anną Porowską jako wokalistką.


Iwona Wróblak

sierpień 2023 r. 
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz