niedziela, 5 sierpnia 2018


Lutnia francuska – Michał Gondko

            Koncert Przedsionkowy, pierwszy z dwóch międzyrzeckich. Recital lutniowy Michała Gondka. Gości u nas najbardziej znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową.
Lutnia - to niezwykły instrument… Gondko, w przerwach miedzy utworami, bawi nas oryginalnymi cytatami przetłumaczonymi z tekstów francuskich kompozytorów lutniowych…
… lutnie z Bolonii mają kształt przekrojonej gruszki (taki instrument chyba trzyma muzyk), w ciemnoczerwonym kolorze, lutnie padewskie są zaokrąglone, i głośniejsze nieco… Najpiękniej oczywiście brzmią lutnie stare, wykonane przez mistrzów…
…Pierwszymi mistrzami lutni były Włosi, ale Francuzi rozsmakowali się w tym instrumencie.. Jest on, lutnia, jak ocean, który nie wysycha. W nim jest dostatek dźwięków… Różnorodność motywów, inspiracji, i możliwości, jakie daje ten instrument, kuzyn gitary. Tonacji… Podobno C - dur jest boską tonacją…
Recital jest ułożony według tego klucza, tonacji. Utwory w D-moll, w A-moll i C-dur (boskie…) Na pewno lepiej byłoby je smakować wielokrotnie… Z ciekawością wsłuchuję się we francuską wrażliwość muzyczną dawnych epok. Czuję się jak królewskim kameralnym koncercie… W utworach grupy staranie dobranych fraz, kilka nutek cyzelowanych w przemyślne, choć z pozoru proste, formy, pieczołowicie odtworzone przez Gondka. Wgląd w epokę, w styl, w upodobania. Francuską XVII. wieczną modę… Francuzi kochali ten instrument… Wyobrażam sobie trubadurów grających przed damami swego serca…
            Autorzy: Ennemond „Le Vieux” Gautier (ok.1575-1651), Francois Dufaut (przed 1604-ok. 1672), Charles Mouton (1617-ok.1699), Alexandre Gallot (ok. 1625/30-1684), Jacques de Gallot (ok.1625-ok.1695), Denis Gaultier, Robert de Viesèe (ok.1650/5-po 1732), Reveneau (XVIII w.). Prelude, menuety, sarabandy, gavotte, courante…  

Iwona Wróblak
sierpień 2018






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz