Lutnia francuska – Michał Gondko
Koncert Przedsionkowy, pierwszy z
dwóch międzyrzeckich. Recital lutniowy Michała Gondka. Gości u nas najbardziej
znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową.
Lutnia - to niezwykły instrument… Gondko,
w przerwach miedzy utworami, bawi nas oryginalnymi cytatami przetłumaczonymi z tekstów
francuskich kompozytorów lutniowych…
… lutnie z
Bolonii mają kształt przekrojonej gruszki (taki instrument chyba trzyma
muzyk), w ciemnoczerwonym kolorze, lutnie
padewskie są zaokrąglone, i głośniejsze nieco… Najpiękniej oczywiście
brzmią lutnie stare, wykonane przez mistrzów…
…Pierwszymi
mistrzami lutni były Włosi, ale Francuzi rozsmakowali się w tym instrumencie..
Jest on,
lutnia, jak ocean, który nie wysycha.
W nim jest dostatek dźwięków… Różnorodność
motywów, inspiracji, i możliwości, jakie daje ten instrument, kuzyn gitary.
Tonacji… Podobno C - dur jest boską
tonacją…
Recital jest ułożony według tego klucza,
tonacji. Utwory w D-moll, w A-moll i C-dur (boskie…)
Na pewno lepiej byłoby je smakować wielokrotnie… Z ciekawością wsłuchuję się we
francuską wrażliwość muzyczną dawnych epok. Czuję się jak królewskim kameralnym
koncercie… W utworach grupy staranie dobranych fraz, kilka nutek cyzelowanych w
przemyślne, choć z pozoru proste, formy, pieczołowicie odtworzone przez Gondka.
Wgląd w epokę, w styl, w upodobania. Francuską XVII. wieczną modę… Francuzi
kochali ten instrument… Wyobrażam sobie trubadurów grających przed damami swego
serca…
Autorzy: Ennemond „Le Vieux” Gautier (ok.1575-1651), Francois Dufaut
(przed 1604-ok. 1672), Charles Mouton (1617-ok.1699), Alexandre Gallot (ok.
1625/30-1684), Jacques de Gallot (ok.1625-ok.1695), Denis Gaultier, Robert de
Viesèe (ok.1650/5-po 1732), Reveneau (XVIII w.). Prelude, menuety, sarabandy,
gavotte, courante…
Iwona Wróblak
sierpień 2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz