Les Polysolistes w Paradyżu. Święto śpiewu
Dzień kolejny ośmiodniowego maratonu
koncertów w siedzibie Seminarium Duchownego w Paradyżu, Festiwalu „Muzyki w
Raju”, który co roku przekształca się w mekkę melomanów muzyki dawnej.
Tym razem, jako pierwszy z dwóch w tym
dniu, koncert wokalistów. Gama głosów;
zawodowi śpiewacy operowi: Perrine Devillers – sopran, Aline Quentin – alt, Stephen
Collardelle – tenor, Marc Mauillon – baryton, Pablo Acosta Martinez – bas. Program, jak
napisano, zawierał - Skargi, płacze,
lamenty i trochę nadziei…
Język francuski, czy starofrancuski, i
łacina, Josquin des Prez (1450/55 – 1521) – krótkie pieśni wykonane przez
artystów a,capella: Douleur me bat, Incessament
livré suis, Entrée suis, Entré je suis, Guilaume se va chauffer, Mon mary m’a diffamée,
Dictez moy bergere, Je ne me puis tenir, N’esse as ung grant dessaisir, Ce
povre mendiant / Pauper sum ego, Une musque de Biscaye, La belle se siet: Je ny
veultz mary, Si j’ai perdu, Si j’ay perdu
Faulte d’argent, Scaramella, Du mien amant, Mille regretz, Plus nulz
regretz, Plusieurs regretz, Se congies prens, Je me complains… Doskonała dykcja. Nieskazitelna akustyka za sprawą architektury
wysoko sklepionej katedry Klasztoru Paradyskiego, gdzie dźwięki się kumulują po
sklepieniem, uplecione matematycznie w konstrukcje - chmury, opadając łagodnie
ku nam, słuchającym, w niebiańskim (rajskim) porządku… obejmuję wzrokiem złociste
zdobienia przepysznego barokowego Ołtarza, u którego stóp odbywają się koncerty.
Niepowtarzalna jest atmosfera koncertów, których brzmienie muzyczne
rozpoznawalne jest w relacjach medialnych.
Rozmowy muzyczne artystów, wielogłosowe,
uzupełniające się, nakładające - jak
dyskurs… Solowe partie wykwitające nagle, chórki dwu i trzy-, czteroosobowe, w
konwencji muzyki sakralnej. Pieśni właściwe epoce, z której pochodzą, uchylamy
rąbka czasu i wsłuchujemy się w Boskie lamentacje ku Istocie wysokiej – naszym błaganiem,
pokorą i uznaniem wielkości ich niebieskiej.
Radość i pokora… Etiudy starannie wykonywane, możliwie wierne oryginałom…
Jak zwykle – i zasłużenie, w
Paradyżu - muzycy nagrodzeni zostali rzęsistymi brawami, niewypuszczeni od Ołtarzowej
sceny bez bisu… Był przedni. Głos ludzki równy ptakowi. „Śpiew świerszcza”…. Wprawka warsztatowa, również językowa – jedna ze
śpiewaczek zapowiedziała utwór w języku polskim…
Polisoliści, doskonały
zespół młodych śpiewaków, ich występ był pierwszym tego dnia wydarzeniem. Następnie
czekał nas jeszcze drugi koncert, poprzedzony starannym strojeniem klawesynu. Wykonawcy:
Marcus Mohlin – klawesyn. Program: Suity
dobrze nastrojone. Kompozytorzy: Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Preludium
i Fuga C-dur z cyklu „Das Wohltemperierte Klavier” BWV 870, III Suita angielska
g-moll BWV 808, Preludium, Allemande, Courante, Sarabande, Gavotte I, Gavotte
II, Gigue, Preludium i Fuga c-moll z cyklu „Das Wohltemperierte Klavier” BWV
847, V Suita francuska G-dur BWV 816 Allemande, Courante, Sarabande, Gavotte,
Bourrée, Loure, Gigue. Kolejne minuty wyśmienitej muzyki klawesynowej w mistrzowskim
wykonaniu.
Stała i wierna publiczność zawsze
towarzyszy koncertom Paradyskim. Parkingi – obydwa, ten przy Klasztorze i obok,
w podwórku, nieodmiennie są pełne. Festiwal wrósł już w krajobraz Ziemi Lubuskiej.
Piękny obiekt Zespołu klasztornego w Gościkowie - Paradyżu jest jednym z
najcenniejszych zabytków sztuki sakralnej w zachodniej Polsce, to miejsce
działalności m.in. Jakuba z Paradyża - wybitnego teologa i filozofa związanego
z klasztorem.
Klasztor cysterski, jako bezpośrednią
filię opactwa Lehnin w Brandenburgii, ufundował w 1230 r. w swoich dobrach Gastechov
wojewoda poznański Mikołaj Bronisz herbu Wieniawa. Zakonnicy nazwali nową
siedzibę Paradisus Matris Dei/Paradisus Beatae Mariae Virginis, od czego
pochodzi polska nazwa „Paradyż”.
Ten wczesnogotycki kościół bazylikowy, w
obecnym stanie przebudowany w stylu barokowym w 1722 r., z barokowym ołtarzem
głównym z 1739 r., można zwiedzać też w dni powszednie. W skład zespołu
zabytkowego, w którym mieści się obecnie Seminarium Duchowne, wchodzą obiekty
wzniesione z cegły i kamienia: kościół pw. Wniebowzięcia NMP i św. Biskupa
Marcina, budynek klasztorny oraz ogrody, które mogą służyć kontemplacji. Obecny
kształt kościoła i klasztoru jest wynikiem późnobarokowej przebudowy opartej na
pierwotnym założeniu przestrzennym. Zabytek od zamierzchłych czasów pełnił
ważną funkcję w burzliwych dziejach zachodnich rubieży Rzeczpospolitej, dzisiaj
jest miejscem dla wspaniałej lekcji historii, doskonałym przystankiem dla
wycieczek i osób prywatnych, a w sierpniu każdego roku – ponadto, salą koncertową
unikalną na naszym ziemiach ze względu na swój charakter i klimat.
Iwona
Wróblak
sierpień 2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz