wtorek, 2 kwietnia 2019


Na dwie gitary i głos

            Zdzisław Musiał, nauczyciel klasy gitary klasycznej w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Międzyrzeczu, już od 17. lat zapisuje ważną kartę w historii kultury naszego regionu. Niezmordowanie, mimo przeszkód, braku funduszy, organizuje koncerty z cyklu Koncerty Organowe, koncerty: „Lubuski Weekend Gitarowy” – było ich na przestrzeni tych lat około 160. Do udziału w nich zaprasza muzyków – pedagogów (organizowane też są dla uczniów warsztaty), którzy koncertują w różnych miejscach naszej ziemi międzyrzeckiej. Jako wieloletni pedagog dba, by koncerty mistrzów zawsze poprzedzały występy uczniów PSM. Zdzisław Musiał w tym roku otrzymał statuetkę i tytuł: „Osobowość powiatu międzyrzeckiego. I miejsce w kategorii: Kultura”.
Ten koncert także był z udziałem jednego z gości Weekendowych koncertów – Grzegorza Klickiego, który grał m.in. J.S. Bacha – „Bourree e-moll”; skupione, subtelne wykonanie utworu słynnego kompozytora barokowego w transkrypcji na gitarę. Autorski tym razem koncert Z. Musiała poprzedziły popisy młodych gitarzystów: Kamili Głębockiej i Kacpra Kai.
Zdzisław Musiał  wydał publikację nutową „Tańce na dwie gitary” Wydawnictwa Muzycznego „Absonic”, zawierającą walce, bluesy i tanga, utwory do nauki gry dla uczniów, do słuchania i wykonywania. Z tego zbiorku wysłuchaliśmy kilka kompozycji w wykonaniu Kamili, Kacpra, grających razem z ich nauczycielem Zdzisławem Musiałem, oraz zagranych przez BigDuo, czyli: duet Musiał-Klicki. Jeden z utworów był wykonany w trójkę, z wokalistką Anną Porowską, która napisała słowa do „Czterech stron” i nagrała teledysk na You Tube.  
Słuchaliśmy też innych utworów Z. Musiała, m.in. z wydanej przez niego autorskiej płyty „Autoportret” zawierającej 19 pozycji. Ładne melodyczne kompozycje z romantycznym, nostalgicznym nieco posmakiem, niektóre czerpiące inspiracje z południowoamerykańskiego kręgu kultury muzycznej, nastrojowe w klimacie, kilka bluesów. Taniec czeski, czyli polka (co znaczy rytmicznie: połowa czterech czwartych -2/4 - dla niewtajemniczonych),  „Krakowiak”, „Taniec z przytupem”,  „Rock’n eill na 4 ręce” (premierowe wykonania), urokliwa „Tęczowa bossa”, „Taniec spadających liści”, „Zielone boigie”, i J. Wandersa – „Fast Steps”. Były muzyczne pocztówki z Hiszpanii – stolicy gitary klasycznej.  Kompozycje „Motyw orientalny”, „Preludium d-moll”, „Gitarowe tango”, „Spacer pajaca”.
Występujący artyści zostali obdarowani pięknymi jedwabnymi koszulkami ozdobionymi akwarelowymi kompozycjami plastycznymi autorstwa Bożeny Sumińskiej. Miłym akcentem była obecność na koncercie pierwszej nauczycielki gry na gitarze kompozytora, pani Ireny Matusznej.

Iwona Wróblak
kwiecień 2019













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz