Na dwie gitary i głos
Zdzisław Musiał, nauczyciel klasy
gitary klasycznej w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Międzyrzeczu, już
od 17. lat zapisuje ważną kartę w historii kultury naszego regionu. Niezmordowanie,
mimo przeszkód, braku funduszy, organizuje koncerty z cyklu Koncerty Organowe, koncerty:
„Lubuski Weekend Gitarowy” – było ich na przestrzeni tych lat około 160. Do udziału
w nich zaprasza muzyków – pedagogów (organizowane też są dla uczniów warsztaty),
którzy koncertują w różnych miejscach naszej ziemi międzyrzeckiej. Jako wieloletni
pedagog dba, by koncerty mistrzów zawsze poprzedzały występy uczniów PSM. Zdzisław
Musiał w tym roku otrzymał statuetkę i tytuł: „Osobowość powiatu międzyrzeckiego. I miejsce w kategorii: Kultura”.
Ten koncert także był z udziałem jednego
z gości Weekendowych koncertów – Grzegorza Klickiego, który grał m.in. J.S.
Bacha – „Bourree e-moll”; skupione,
subtelne wykonanie utworu słynnego kompozytora barokowego w transkrypcji na
gitarę. Autorski tym razem koncert Z. Musiała poprzedziły popisy młodych gitarzystów:
Kamili Głębockiej i Kacpra Kai.
Zdzisław Musiał wydał publikację nutową „Tańce na dwie gitary” Wydawnictwa Muzycznego „Absonic”, zawierającą walce, bluesy i tanga, utwory do nauki gry
dla uczniów, do słuchania i wykonywania. Z tego zbiorku wysłuchaliśmy kilka
kompozycji w wykonaniu Kamili, Kacpra, grających razem z ich nauczycielem
Zdzisławem Musiałem, oraz zagranych przez BigDuo,
czyli: duet Musiał-Klicki. Jeden z utworów był wykonany w trójkę, z wokalistką
Anną Porowską, która napisała słowa do „Czterech
stron” i nagrała teledysk na You Tube.
Słuchaliśmy też innych utworów Z.
Musiała, m.in. z wydanej przez niego autorskiej płyty „Autoportret” zawierającej 19 pozycji. Ładne melodyczne kompozycje
z romantycznym, nostalgicznym nieco posmakiem, niektóre czerpiące inspiracje z
południowoamerykańskiego kręgu kultury muzycznej, nastrojowe w klimacie, kilka bluesów.
Taniec czeski, czyli polka (co znaczy
rytmicznie: połowa czterech czwartych -2/4 - dla niewtajemniczonych), „Krakowiak”,
„Taniec z przytupem”, „Rock’n eill na 4
ręce”
(premierowe wykonania), urokliwa „Tęczowa
bossa”, „Taniec spadających liści”, „Zielone boigie”, i J. Wandersa – „Fast Steps”. Były muzyczne pocztówki z
Hiszpanii – stolicy gitary klasycznej. Kompozycje
„Motyw orientalny”, „Preludium d-moll”, „Gitarowe
tango”, „Spacer pajaca”.
Występujący artyści zostali obdarowani
pięknymi jedwabnymi koszulkami ozdobionymi akwarelowymi kompozycjami
plastycznymi autorstwa Bożeny Sumińskiej. Miłym akcentem była obecność na
koncercie pierwszej nauczycielki gry na gitarze kompozytora, pani Ireny
Matusznej.
Iwona
Wróblak
kwiecień 2019
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz