środa, 27 listopada 2019


Szkolić zawodowo…


            Pan Janusz starannie dobiera grube (temperatura topnienia stali to 3000 st.C) rękawice, skóra w środku musi być mięciutka, przycisk na uchwycie spawalniczym trzeba czuć. Delikatnie... - mówi. Uśmiecha się – tak jak z kobietą...
            Równy sznureczek, plecionka spawu, łączy elementy w dużej konstrukcji. Sięga prawie pod sufit hali. To zawiasy do pieców hartowniczych, duże komory, w których hartuje się materiały gatunkowe, by podwyższyć ich twardość. Konstrukcja ma dwa poziomy, to efekt pracy zespołowej.
            Pan Janusz rysuje rysikiem kontur na blasze. Błotniki na przyczepkach – samochodowych, rolniczych, z czasem się zużywają. Nowe można, na gilotynie, wyciąć z blachy, tak by pasowały na koła, punktowo zespawać... Naprawić urządzenie do szlifowania desek dla zakładu stolarskiego, dorobić części; w rękach pana Janusza wydaje się to proste... Lata, czy dziesięciolecia, praktyki... Oprócz pana Janusza jeszcze kilku innych pracowników pracuje tu od początku, od ukończenia przez nich międzyrzeckiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego, to jest ponad 20 lat... Niemal od początku powstania Warsztatów, przebudowanych z latach 70. z budynku masarni. Przed wojną w hali budynku była elektrownia parowa.
            Nie tak dawno świętowaliśmy Dzień Edukacji Narodowej, w WZDZ – szkolnictwa zawodowego. Integracyjne spotkanie. Kierownik Wojewódzkich Warsztatów Doskonalenia Zawodowego Tomasz Kliszcz mówił mi o potrzebie kształcenia w kraju jak największej liczby uczniów - ze względu na braki na rynku pracowników w zawodzie ślusarzy, tokarzy, frezerów. W Warsztatach uczą się wszystkiego - od początku. Po skończeniu szkoły i praktyk praca dla absolwentów tych kierunków na pewno będzie.
            WZDZ, jako funkcjonujący w ramach stowarzyszenia, posiadającego wiele jednostek szkoleniowych, ma refundację wynagrodzeń pracowników młodocianych ze środków Funduszu Pracy (Rozp. Min. Pr. i Pol. Społ. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych pracownikom młodocianym. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Nie ma jednak (od około10. lat) pieniędzy na etaty dla wykładowców, nie ma środków na materiały do praktycznej nauki zawodu. Obecnie szkolnictwo zawodowe,  jak mówią mi pracownicy WZDZ, z tego powodu - mocnego niedofinansowania z ministerstwa oświaty, prawie nie istnieje... Tymczasem w rozwiniętych krajach europejskich szkolenie zawodowe się ceni, dotacje państwowe są duże. Według opinii szkoleniowców rozbudowy wymaga szkoleniowy park maszyn, konieczny jest zakup nowych urządzeń.
            Miejsca takie jak to, gdzie na maszynach konwencjonalnych – które nie wymagają, w odróżnieniu od maszyn numerycznych - do realizacji zadania napisania specjalnego programu komputerowego (działania nieopłacalnego dla rynku mniejszych, jednostkowych usług), prowadzi się, obok działalności produkcyjnej, praktyczne, rzeczywiste uczenie zawodu. (Dobry) ślusarz – jak mówi mi znajomy pasjonat starych samochodów – to artysta... Nabycie podstawowych umiejętności zawodowych jest warunkiem szansy uczestniczenia w rynku pracy. Wszechstronnego doświadczenia zawodowego nabiera się ucząc się poprzez pracę na klasycznych, wykonujących różne zadania, maszynach konwencjonalnych.       
            W hali roboczej owinięta taśmą, nakryta, czeka na wysyłkę do klienta wiertarka stołowa (WSM-16). Nieduże urządzenie, części pracujące wytacza się od podstaw, z odlewu korpusu, na konwencjonalnych tokarkach WZDZ (jest tych maszyn w hali kilkanaście rodzajów), wyrób własny Warsztatów.  Wiertarka WSM-16 przeznaczona jest do wiercenia, pogłębiania, rozwiercania otworów w małych przedmiotach wykonanych z różnych materiałów. Znajduje zastosowanie w przemyśle optycznym, precyzyjnym, elektro-i teletechnicznym, maszynowym i innym. WZDZ robi je od lat 80., na konkretne zamówienie klienta.
            Hala frezarek. Pan Krzysztof  w akcji... W umocowanym w imadle prostokątnym kawałku metalu rytmicznie, w strumyczku Emulgatora (płyn chłodzi rozgrzany metal) zagłębia się ostrze głowicy frezerskiej. Warstwa po warstwie żłobi rowek – według przypiętego u góry rysunku technicznego, w rzucie z trzech stron.
Z okrągłych walców wytacza się na tokarce ślimacznice; podzespoły do maszyn. Trzeba to zrobić precyzyjnie. Pan Zbyszek (instruktor nauki zawodu) – o maszynach mówi mi, że – trzeba wiedzieć, kiedy maszynę włączyć, albo kiedy – wyłączyć... No tak.
            Wertuję jeden z podręczników, poradników mechanika... Kolumny tabel, algorytmy.  Niezbędne do wykonania podzespołów jest nieustanne odkurzanie szkolnej wiedzy z matematyki, tutaj bardzo praktycznie zastosowanej. Do wykonania części zamiennej do sprzętu rolniczego, innego, potrzebne są wiadomości o funkcjach tangens i cotangens; wzór matematyczny pozwala na precyzyjne wyliczenie kąta skosu np. zęba w ślimacznicy.
            Trzy hale maszyn – tokarki, frezarki, szlifierki. Do obróbki elementów płaskich i okrągłych. Wytaczarka karuzelowa... W hali głównej na ścianie tablica dla uczniów. Przygotowania do egzaminów praktycznych są w toku... Gwinty metryczne (używane w WZDZ), inne rodzaje narzędzi do gwintowania; stożkowe, rurkowe, amerykańskie - ze skosem pod innym kątem, według norm polskich i ISO... I wiertła, które należy dobrać do nich. Trasometr – nanosi rzeczywisty wymiar na detal... Kiedy wytłumaczy to ktoś z doświadczeniem, i wieloletnią praktyką – a uczeń słucha... - nie jest to takie trudne – mówi pan Janusz.

Iwona Wróblak
listopad 2019









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz