Barokowe oswajanie kozła
Projekt „Nasz Telemann” – cykl koncertów,
które w czerwcu odbywają się w Żaganiu, Brodach, Głogowie, Wysokiej, Zbąszyniu,
Międzyrzeczu, Grodzisku Wlkp., Dzierżoniowie, Ochli, i w Żarach – miejscu, gdzie
dwieście lat temu przez 4 lata mieszkał Georg Philipp Telemann. Sławny kompozytor,
tak jak wielu wybitnych muzyków, zafascynowany muzyką ludową – włoską francuską,
polską, jej witalnością i żywiołowością, czerpiący zeń inspiracje do swoich wyrafinowanych
muzycznie kompozycji.
W koncertach, mających miejsce w salach
koncertowych Ośrodków Kultury, kinoteatrach, muzeach, w kościołach i katedrach,
w synagodze, w książęcych zabytkowych pałacach, w gościńcu na Półwyspie w
Wysokiej, Filharmonii Zbąszyńskiej i zbąszyńskich Kazamatach, w Dzierżoniowskim
Młynie Hilberta - W Programie: wspomniany Georg Philipp Telemann, ale nie
tylko; Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel, Johann
Georg Piesendel, ponadto – np. w lutniowych koncertach w Żaganiu - paleta dawnych
włoskich, też polskich, średniowiecznych, mniej znanych kompozytorów. I nie
tylko toccaty, fantazje, uwertury, symfonie, suity, sonaty, także – koncerty programowo bez programu, fińskie melodie
ludowe, improwizacje, suity tańców polskich – jak ta wykonana w Międzyrzeczu…
Cezary Zych, dyrektor artystyczny,
zapowiada nasz koncert w Międzyrzeczu, w sali w Ratuszu Miejskim. Kierownik muzyczny
Joanna Boślak-Górniok, koordynator Michał Niemczyk, Aneta Nowak.
Wykonawcy: Corina Mari – flety proste,
Aira Maria Lehtipuu – skrzypce, Adam Kaiser – kozioł weselny, zespół „Kore”(czyli
Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz
klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok), skład: Joanna Boślak-Górniok, Adam Kaiser,
Teodoro Baū, Robin Pharo, Michał Gondko, Aira Maria Lehtipuu.
Karolina
Habało – skrzypce, Alina Sierpińska – skrzypce, Katarzyna Litwiniuk – altówka,
Maria Misiarz – wiolonczela, Szilárd Chereji – kontrabas, Joanna Boślak-Górniok
– klawesyn.
U
nas, w Międzyrzeczu – klasycznie... W Barokowym Oswajaniu Kozła: w koncercie
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata triowa G-dur op.5 nr 4, HWV 399 Allegro, A tempo ordinario, Allegro non
presto, Passacalle, Gigue, Manuet.
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Koncert fletowy F-dur RV 434 Allegro non motto, Largo e contabile, Allegro oraz
Koncert skrzypcowy a-moll op. 4 nr 4 RV 357 Allegro, Grove, Allegro.
Georg Philipp Telemann
(1681-1767) Suita Es-dur na smyczki “La Lyra” TWV 55:Es3 Ouverture, Bourèe
I&ll, Guige, Menuet I&ll, Doucement, Lo Viellle, cicilienne, Rondeau…
Wytrawni
muzycy… Bardzo blisko widowni… Koncert skrzypcowy – Vivaldi. Śpiewny ptasi
flet. Vivaldi na skrzypce. Włoska muzyka ludowa – wychwytujemy jej elementy. Od
liryki po epos. Kunszt kompozytorski, i wykonania, skłaniający ku słuchającej ciszy
i kontemplacji. Suita na smyczki Telemanna, w kilku częściach. Barokowości
dodaje ryt klawesynu, srebrnego brzmienia instrumentu. Utwory w dalszej części przeplecione wstawkami
gry na koźle weselnym – Kaiser w stroju ludowym, przyglądam się instrumentowi,
jego zdobieniom. Wyraźnie słyszalne góralskie motywy, i motywy z popularnych
ludowych tańców polskich. Układ z fletem prostym i skrzypcami, bardzo ciekawie brzmiący…
Wspaniały koncert. W Międzyrzeczu – barokowe oswajanie muzyki
Regionu Kozła. Ciekawy instrument ludowy jako jeszcze jedna komponenta bogactwa
kulturowego muzyki baroku… Ich współczesne wykonania.
Z
perełką na koniec, z udziałem wszystkich artystów – „Suita tańców polskich z
manuskryptu z Rostocku”, w opracowaniu Dariusza Górnioka.
Iwona
Wróblak
czerwiec 2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz