sobota, 16 czerwca 2018


Barokowe oswajanie kozła

Projekt „Nasz Telemann” – cykl koncertów, które w czerwcu odbywają się w Żaganiu, Brodach, Głogowie, Wysokiej, Zbąszyniu, Międzyrzeczu, Grodzisku Wlkp., Dzierżoniowie, Ochli, i w Żarach – miejscu, gdzie dwieście lat temu przez 4 lata mieszkał Georg Philipp Telemann. Sławny kompozytor, tak jak wielu wybitnych muzyków, zafascynowany muzyką ludową – włoską francuską, polską, jej witalnością i żywiołowością, czerpiący zeń inspiracje do swoich wyrafinowanych muzycznie kompozycji.
W koncertach, mających miejsce w salach koncertowych Ośrodków Kultury, kinoteatrach, muzeach, w kościołach i katedrach, w synagodze, w książęcych zabytkowych pałacach, w gościńcu na Półwyspie w Wysokiej, Filharmonii Zbąszyńskiej i zbąszyńskich Kazamatach, w Dzierżoniowskim Młynie Hilberta - W Programie: wspomniany Georg Philipp Telemann, ale nie tylko; Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel, Johann Georg Piesendel, ponadto – np. w lutniowych koncertach w Żaganiu - paleta dawnych włoskich, też polskich, średniowiecznych, mniej znanych kompozytorów. I nie tylko toccaty, fantazje, uwertury, symfonie, suity, sonaty, także – koncerty programowo bez programu, fińskie melodie ludowe, improwizacje, suity tańców polskich – jak ta wykonana w Międzyrzeczu…
Cezary Zych, dyrektor artystyczny, zapowiada nasz koncert w Międzyrzeczu, w sali w Ratuszu Miejskim. Kierownik muzyczny Joanna Boślak-Górniok, koordynator Michał Niemczyk, Aneta Nowak.

Wykonawcy: Corina Mari – flety proste, Aira Maria Lehtipuu – skrzypce, Adam Kaiser – kozioł weselny, zespół „Kore”(czyli Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok), skład: Joanna Boślak-Górniok, Adam Kaiser, Teodoro Baū, Robin Pharo, Michał Gondko, Aira Maria Lehtipuu.
Karolina Habało – skrzypce, Alina Sierpińska – skrzypce, Katarzyna Litwiniuk – altówka, Maria Misiarz – wiolonczela, Szilárd Chereji – kontrabas, Joanna Boślak-Górniok – klawesyn.
 U nas, w Międzyrzeczu – klasycznie... W Barokowym Oswajaniu Kozła: w koncercie  
Georg Friedrich Händel (1685-1759) Sonata triowa G-dur op.5 nr 4, HWV 399 Allegro, A tempo ordinario, Allegro non presto, Passacalle, Gigue, Manuet.
Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert fletowy F-dur RV 434 Allegro non motto, Largo e contabile, Allegro oraz Koncert skrzypcowy a-moll op. 4 nr 4 RV 357 Allegro, Grove, Allegro.
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Suita Es-dur na smyczki “La Lyra” TWV 55:Es3 Ouverture, Bourèe I&ll, Guige, Menuet I&ll, Doucement, Lo Viellle, cicilienne, Rondeau…

            Wytrawni muzycy… Bardzo blisko widowni… Koncert skrzypcowy – Vivaldi. Śpiewny ptasi flet. Vivaldi na skrzypce. Włoska muzyka ludowa – wychwytujemy jej elementy. Od liryki po epos. Kunszt kompozytorski, i wykonania, skłaniający ku słuchającej ciszy i kontemplacji. Suita na smyczki Telemanna, w kilku częściach. Barokowości dodaje ryt klawesynu, srebrnego brzmienia instrumentu.  Utwory w dalszej części przeplecione wstawkami gry na koźle weselnym – Kaiser w stroju ludowym, przyglądam się instrumentowi, jego zdobieniom. Wyraźnie słyszalne góralskie motywy, i motywy z popularnych ludowych tańców polskich. Układ z fletem prostym i skrzypcami, bardzo ciekawie brzmiący…
Wspaniały koncert.  W Międzyrzeczu – barokowe oswajanie muzyki Regionu Kozła. Ciekawy instrument ludowy jako jeszcze jedna komponenta bogactwa kulturowego muzyki baroku… Ich współczesne wykonania.
Z perełką na koniec, z udziałem wszystkich artystów – „Suita tańców polskich z manuskryptu z Rostocku”, w opracowaniu Dariusza Górnioka.

Iwona Wróblak
czerwiec 2018













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz