Cyganie i Cygański
Teatr Muzyczny Terno w Międzyrzeczu
Tabor
cygański zajechał tej niedzieli do Międzyrzecza. Przed koncertem zespołu „Terno” było nieco czasu, by przyjrzeć
się jego członkom. Co prawda już nie jeżdżą z taborem po świecie, ale w
Międzyrzeczu wieczorem zaśpiewają, zatańczą i zagrają. Pan Edward Dębicki jest
akurat przy stoliku zasłanym literaturą o Romach. Jest tam kilka książek jego
autorstwa, poezje słynnej Papuszy i inne wydawnictwa. Mimo zimna i siąpiącego
deszczu nie brak, jak kiedyś, ciekawskich, których interesuje ta egzotyczna dla
nas kultura. Jej romantyzm, muzyczność poruszająca we wszystkich czułe struny,
pieśni o życiu i miłości, mit wędrówki, obcowania z przyrodą i spontanicznej
radości z życia. Pieśni przy ognisku, jednoczące ludzi z różnych kultur.
Spektakl cygański przy ognisku stał się toposem, częścią kultury europejskiej. Muzyczny spektakl pod gwiazdami, które przepowiadały przyszłość, zbudowany z wyobraźni i marzeń. Wielobarwny kwiat jak suknie Cyganek roztańczone przy ognisku. Młoda Romka studentka polonistyki we Wrocławiu Justyna Matkowska opowiada mi o Papuszy, o jej poezji, i o tym, jak się ma muzykę, kulturę cygańską we krwi. Widzę potem Justynę na scenie, jak tańczy w swojej zielonej sukni, którą dostała w spadku po cioci, śpiewa w sposób, jak się porusza, a z nią inne starsze Cyganki, motyle wielobarwne, z godnością i elegancją. Hebanowe lśniące włosy z wpiętym kolorowym kwiatem, czerwona szminka i rozpostarte szeroko ramiona. Sól tej kultury, pozornie patriarchalnej. Papusza pisała: ziemio moja leśna/jestem córką twoją/lasy śpiewają, ziemia śpiewa/śpiew ten składamy – rzeka i ja/w jedną cygańską piosenkę/Już dawno przeminęła pora /Cyganów, którzy wędrowali/a ja ich widzę. Kulturę cygańską się słucha, poprzez muzykę, można też tańczyć, zrozumie się jeszcze więcej. I zaufać ludziom, gwiazdom nad ich taborem. Skąd się wzięli Cyganie? – z Indii – odpowiada Justyna. We Wrocławiu spotyka Hindusów, którzy mówią w hindi, wiele słów brzmi podobnie… Wymieniamy się z Justyną mailami a ja szukam informacji o ginącej kulturze, którą reprezentuje dzisiaj…
Spektakl cygański przy ognisku stał się toposem, częścią kultury europejskiej. Muzyczny spektakl pod gwiazdami, które przepowiadały przyszłość, zbudowany z wyobraźni i marzeń. Wielobarwny kwiat jak suknie Cyganek roztańczone przy ognisku. Młoda Romka studentka polonistyki we Wrocławiu Justyna Matkowska opowiada mi o Papuszy, o jej poezji, i o tym, jak się ma muzykę, kulturę cygańską we krwi. Widzę potem Justynę na scenie, jak tańczy w swojej zielonej sukni, którą dostała w spadku po cioci, śpiewa w sposób, jak się porusza, a z nią inne starsze Cyganki, motyle wielobarwne, z godnością i elegancją. Hebanowe lśniące włosy z wpiętym kolorowym kwiatem, czerwona szminka i rozpostarte szeroko ramiona. Sól tej kultury, pozornie patriarchalnej. Papusza pisała: ziemio moja leśna/jestem córką twoją/lasy śpiewają, ziemia śpiewa/śpiew ten składamy – rzeka i ja/w jedną cygańską piosenkę/Już dawno przeminęła pora /Cyganów, którzy wędrowali/a ja ich widzę. Kulturę cygańską się słucha, poprzez muzykę, można też tańczyć, zrozumie się jeszcze więcej. I zaufać ludziom, gwiazdom nad ich taborem. Skąd się wzięli Cyganie? – z Indii – odpowiada Justyna. We Wrocławiu spotyka Hindusów, którzy mówią w hindi, wiele słów brzmi podobnie… Wymieniamy się z Justyną mailami a ja szukam informacji o ginącej kulturze, którą reprezentuje dzisiaj…
Romowie – nieterytorialny naród lub grupa etniczna pochodzenia
indyjskiego, której członkowie tworzą diasporę zamieszkującą większość państw
świata. Stanowią społeczność wysoce zróżnicowaną pod względem językowym oraz
kulturowym, a także zajmują rozmaite nisze w ekonomiczno – społecznej
strukturze krajów zamieszkania. Czynnikiem wspólnym dla większości tradycyjnych
grup jest przestrzeganie zwyczajów wynikających z subiektywnego rozumienia
zasad kultury romskiej (romapnipen). Antonim „Romowie” pochodzi od morskiej
nazwy własnej „Roma” oznaczającej zarówno ludzi w ogóle jak i członków romskiego
narodu. Ma korzenie w sanskryckim określeniu hinduistycznej kasty Domba, z
której być może wywodzą się współcześni Romowie lub może się też wiązać z
sanskryckim słowem rama oznaczającym
męża, małżonka. Współczesną populację Romów szacuje się na około 8-15 mln.
Większość Romów zamieszkuje kraje europejskie, jednak w wyniku ekspansji
kolonialnej i masowych migracji w XIX i XX w. zamieszkują dziś większość państw
świata. W Polsce mieszka 12-35 tys. Romów, najwięcej w woj. małopolskim i
dolnośląskim. Mimo silnego poczucia wspólnoty naród romski dzieli się na szereg
mniejszych grup subetnicznych, np. Kełderasze, Janusze, Polska Roma, Romungrzy.
Jak dowodzą badania językoznawcze entogeneza Romów rozpoczęła się w centralnej
części Półwyspu Indyjskiego po ok. 500 r. n.e. Z hinduistyczną kastą Domba do
dziś dzielą zakres tradycyjnie wykonywanych profesji. Pierwotna grupa zamieszkiwała
Indie 32-40 pokoleń temu i liczyła około 1000 osób. Inna wersja mówi o pokrewieństwie
z indyjską kastą Radźputow, najemnej armii wojowników z VII w. broniącej przed
najazdami muzułmańskimi w VIII-X w. Najprawdopodobniej Romowie są jedną z fal
migracyjnych hinduskiej społeczności żyjącej poza subkontynentem Indyjskim,
prowadzącej podobny tradycyjny sposób życia i wykonującej podobne zawody. Dane
językoznawcze wskazują, że przodkowie Romów przemieszczali się przez Persję i
Armenię i tam nastąpiła reorganizacja społeczności romskiej i wytworzenie się
nowych jednolitych wzorców kulturowych. Dłuższy pobyt miał miejsce w Cesarstwie
Bizantyjskim, skąd pochodzą wzmianki o heretyckiej sekcie antygenów, czyli
Cyganów. Uciekając przed Turkami seldżuckimi osiedlali się na Bałkanach i w
Grecji. Na przełomie XIV i XV w. dotarli na Węgry, potem do Niemiec, Włoch i
Francji. Większość państw wprowadziła w życie surowe prawodawstwo wymierzone w
osoby prowadzące wędrowny tryb życia. Na Węgrzech tradycyjne wykonywane zawody pozwoliły
znaleźć im niszę ekonomiczną. Wykonywali usługi związane z metalurgią oraz
rozrywką i muzyką. Po wydanym przez Niemcy edykcie banicyjnym w 1577 r. Romowie
zaczęli masowo napływać do Polski dając początek dominującej dziś w kraju
grupie Polska Roma. Istniejące w wielu europejskich krajach antycygańskie
uprzedzenia sprawiły, że Romowie często stawali się ofiarami represji i krwawych
prześladowań. W czasie II. wojny światowej o niemieckich obozach, gettach i egzekucjach
mogło stracić życie od 200 tys. do 2 mln. osób. W Polsce od 1964 r. była
przeprowadzana tzw. akcja produktywizacyjna, zmuszająca Romów do porzucenia
tradycji koczowniczych, co w późniejszym czasie wystawiło Romów na wszelkiego
rodzaju negatywne skutki przemian społeczno-ekonomicznych. W 1971 r. odbył się
Światowy Kongres Romów, gdzie zaprezentowano po raz pierwszy romską flagę oraz
hymn. W 1990 r. na IV Kongresie w Jadwisinie pod Warszawą przedstawiony został
uniwersalny podręcznik języka romskiego, a w 2000 r. w Pradze utworzony został romski
parlament. Język romski należy do grupy indoaryjskich języków indoeuropejskich.
Ogół romskiej tradycji określają zasady nazywane zbiorczym mianem romanipen.
Kultura Romów jest ściśle związana z wewnątrzgrupowym przekazem tych zasad,
odbywającym się dzięki rozbudowanym związkom pokrewieństwa oraz uznawaniu
autorytetu tradycyjnych przywódców. Są to zarówno poszczególne osoby stojące na
czele rodów lub lokalnych społeczności jak i starszyzna. Jedną z głównych
wartości kultury romskiej są związki rodzinne. Tradycyjni Romowie szczególną
cześć żywią dla swoich przodków. Inna cechą charakterystyczną dla tej kultury jest
tradycyjnie określony i ograniczony zakres możliwych do wykonywania zawodów, system
najprawdopodobniej odziedziczony z hinduistycznego podziału kastowego
odzwierciedla się w nazewnictwie poszczególnych grup Romów. Mieści się w 3
kategoriach: rzemiosła, handlu i rozrywki. Są to zawody związane z metalurgią;
kowalstwo, ludwisarstwo, rusznikarstwo itp. wyrób mebli, narzędzi i przyborów z
drewna, handel własnymi wyrobami
artystycznymi, handel bazarowy i wykonywany przez domokrążców, handel końmi –
dzisiaj samochodami, usługi weterynaryjne i leczenie ziołami. Wysoko ceni się orkiestry romskie.
Wróżbiarstwo, wędrowne cyrki to dalekie echo sztuki bliskowschodnich i
indyjskich zaklinaczy węży, także pochodzących z kasty Domba. Wśród tradycji
religijnych Romów można spotkać wzory kulturowe pochodzące z muzułmańskiej
Persji, sięgające czasów zoroastryjskich i z kręgu wschodniego ormiańskiego i
bizantyjskiego chrześcijaństwa albo religii dominującej w kraju zamieszkania.
Subetniczne grupy Romów posługują się dialektami bałkańskimi, południowymi,
północnymi, mentalno-południowymi, centralno-północnymi (Polscy Cyganie
Wyżynni, Romowie Słowaccy, Romowie Morawscy i inne), północno-zachodnimi,
północno-wschodnimi (Polska Roma). Bogata tradycja muzyczna Romów zasiliła
folklor wielu narodów, była inspiracja wielu oper i operetek. Nieliczni romscy
pisarze i poeci zostali docenieni przez szereg odbiorców kultury. Bronisława Wais
– Papusza (1908-1987), polska autorka ballad i wierszy, Margita Reiznerova z Czech, autorka baśni,
Józef Holdosi z Węgier, romskie wątki pojawiają się w literaturze i kinematografii.
Kulturę romską przybliżają społeczeństwu teatry, muzea, instytuty, festiwale.
Bronisława Wajs-Papusza 1908
-1987 była jedną z niewielu kobiet romskich, która samodzielnie nauczyły się
pisać i czytać. Nigdy nie chodziła do szkoły, w wieku 16 lat została wydana za
mąż za o wiele starszego harfiarza Dionizego Wajsa. Debiutowała wierszem w
"Nowej Kulturze"
w 1951. Jej
odkrywcą i tłumaczem z języka romskiego był w roku 1949 Jerzy Ficowski.
Pierwsze tłumaczenia przesłał Julianowi Tuwimowi,
który doprowadził do ich publikacji. Po wielu latach wędrówek z taborem w roku 1950 zamieszkała
w Żaganiu.
W Gorzowie Wielkopolskim mieszkała od roku
1954,
gdy na dobre zatrzymał się jej romski tabor,
do1981,
gdy starą i schorowaną przyjęła pod opiekę rodzina z Inowrocławia.
W środowisku romskim spotykała się z niechęcią, ze względu na odstępstwo od
tradycyjnej roli kobiety. Od 1962 r. należała do Związku Literatów Polskich. Jej
wiersze przekładane były na języki: niemiecki, angielski, francuski,
hiszpański, szwedzki, włoski. W roku 1992 powstał film "Historia
Cyganki" wg scenariusza i w reżyserii Grega Kowalskiego z muzyką Jana
Kantego Pawluśkiewicza. Na jesieni roku 2010 rozpoczęto realizację filmu
aktorskiego poświęconego postaci Papuszy. Otrzymane nagrody: Lubuska Nagroda Kulturalna (1958),
Nagroda Kulturalna "Nadodrza" (1978), Nagroda Gorzowska (1978).Wydane
tomiki wierszy (Tłumaczenie Jerzego Ficowskiego) Pieśni Papuszy
(Wrocław, 1956),
Pieśni mówione (Łódź, 1973), Lesie, ojcze mój
(Warszawa).
Iwona Wróblak
czerwiec 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz