czwartek, 3 września 2015

Citroën – to było kultowe autko…

            Dawno nie widzieliśmy pod międzyrzeckim Ratuszem tak wiele starych aut. Gościliśmy w Międzyrzeczu Stowarzyszenie „Citroën Poznań Klub”. XIV Letni RAJD CITROENÓW (…2CV, DS, CX, GS, BX)  O Puchar Burmistrza Międzyrzecza zaczął się w Pszczewie w ośrodku Karina nad jeziorem Szarcz, gdzie była baza rajdowiczów.
Kultowe autka. Co piękniejsze miłości swoich właścicieli… Wypieszczone, muszą jeszcze jeździć… Przygotowano odcinek specjalny, dla wszystkich kierowców na samochodzie Citroën Cactus, krótki tor ze slalomem między pachołkami. Trzeba płynnie jechać, żeby nie zgubić piłeczki na masce, jazda jest na czas, a miejsca przy Ratuszu nie ma wiele…
            W planie są jeszcze inne, przygotowane przez Urząd Miasta i Gminy Międzyrzecz, atrakcje. Zwiedzanie Zamku i Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Myślę jednak, że najbardziej interesujące dla uczestników są spotkania i rozmowy – o swoich ukochanych autach.
            Jeden z uczestników Rajdu mówi mi, że Citroën to jedynie słuszna marka – wierzę mu… Według niego jest tak za sprawą wygodnych rozwiązań technicznych, komfortowego disajnu. Ponadto auto jakby stworzone do poruszania się w ruchu miejskim. W Rajdzie bierze udział 34 samochodów, zgłoszonych jest, do podziwiania, 46. Pięknymi starymi samochodami przyjechało do nas ponad 130 osób.
            Zaglądam na stronę Stowarzyszenia Citroën Poznań Klub. Kilka ciekawostek… André Gustave Gustave Citroën (5 II 1878 r. - 3 VII 1935 r.) ukończył Politechnikę Paryską. Był piątym synem kupca holenderskiego, matka jego była Amelia Kleinman, pochodzenia polskiego. W Warszawie poznał wynalazcę, od którego odkupił patent na stożkowe koła zębate o uzębieniu daszkowym; przy finansowym wsparciu Jacquesa Jacquesa Hinstina  uruchomił ich produkcję w Paryżu na Qui de Javel w 1890 r. Za namową bankiera został dyrektorem fabryki samochodów Mors i istotnie je  unowocześnił. Podczas I wojny światowej uruchomił produkcję amunicji, jako pierwszy w Europie stosując zasady produkcji taśmowej (dzienna produkcja 55.000 granatów i pocisków). W 1917 r. powstała fabryka samochodów Citroën.
            Głównym celem Stowarzyszenia „Citroën Poznań Klub” jest stworzenie forum wymiany poglądów i doświadczeń pośród właścicieli, użytkowników i sympatyków samochodów marki Citroën. Cenne są wzajemne konsultacje i pomoc w bieżącym użytkowaniu samochodów tej marki od  strony technicznej, ekonomicznej i prawnej. I kontakty koleżeńskie. Organizowanie są turystyczne rajdy samochodowe i inne imprezy turystyczno-krajoznawcze, takie jak ten. Na szybach i karoseriach naklejone są świadectwa uczestnictwa w Rajdach.
            Ciekawe jest słuchać pasjonatów tej marki, którzy wiedzą o marce chyba wszystko… W Toruniu co roku dzieje się międzynarodowy Zjazd miłośników tych aut, przyjeżdżają z kilkudziesięciu krajów, najwięcej z Francji i Niemiec. Citroënem jeździł w swoich wspaniałych komediach Louis de  Funes, i (bojowe) zakonnice, podobno też Beatlesi.  Prowadzący imprezę w Międzyrzeczu ma na sobie strój francuskiego policjanta, oryginalny, jak mówi, pokazuje mi też (prawdziwy) zaparkowany pod międzyrzeckim Ratuszem dawny francuski wóz strażacki (oczywiście marki Citroën).
            Wiele było do oglądania tego dnia pod Ratuszem. Można było zajrzeć do wnętrza samochodów (zrobić zdjęcia), a przede wszystkim porozmawiać z ich właścicielami. Może w przyszłości pokusić się o kupno tej marki, która ma (podobno) rozwiązania techniczne godne naszego wieku…


Iwona Wróblak
wrzesień 2015







2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń