Lubuska Gala
Teatralna. Scena młodzieżowa.
.
Na Galę
zespoły teatralne przyjechały z całego województwa lubuskiego. Instruktorzy i
ich uczniowie kipią pomysłami. To uczta dla teatromanów. I ważne wydarzenie
kulturalne.
Jako pierwszy
wystąpił „Sfumato – plastyczna forma teatralna” (grupa starsza) z Gimnazjum nr
1 w Zielonej Górze. Spektakl baletowy „Ikarie”. Scenariusz, reżyseria,
opracowanie muzyczne i plastyczne – Marzena Nowicka i zespół. Sfumato, jak czytam w Internecie - termin wywodzi się z włoskiego słowa fumo oznaczającego dym, dzięki łagodnym przejściom światłocieniowym
zaciera się wyrazistość konturu.
Bardzo ciekawe, jeśli nie
najciekawsze przedstawienie. Ikarie to krainy mitów umysłu ludzkiego.
Prawieczne archetypy i symbole sięgające do najstarszych eposów, w tym greckich. Towarzyszy
im piękna muzyka będąca pewnie konglomeratem kultur kolebek cywilizacji. Ruch i
muzyka, taniec i balet, można tymi
kanałami wyrazić, jak się przekonaliśmy, bardzo wiele. Sakralne początki
filozofii i religii, wynurzanie się ich z prapoczątków stawania się świata
istot odczuwających. Ich słuchanie odgłosów płynących z wewnątrz nich, i tych zewnętrznych.
Ich próby znalezienia własnego miejsca, na początku pokorne i nieśmiałe, oddające cześć
siłom, których się boją, nie rozumieją. Wiedzą, że konieczne jest
umiejscowienie się w kosmosie przyrody, przynależność i przestrzeganie tabu,
które da im bezpieczeństwo. Sacrum, wyrażające się tu białymi welonami,
uświęceniem posągów tworzonych na wzór ludzkich
istot, przepełnia spektakl. Jest on, myślę, właśnie o ludzkim sacrum, ciągle
tym samym, najważniejszym akcie człowieczeństwa. Któremu poświęca się nawet
życie człowieka.
Zespół Teatralny „Paradoks” z Publicznego Gimnazjum w
Drzonkowie. Spektakl „Wiedźma”. Scenariusz: zespół. Reżyseria: Irena
Kociszewska, opracowanie muzyczne i plastyczne: zespół. Dobro i zło, czerń i
biel, sen i jawa. Magia jest w śnie. Czary są tam, gdzie jest mrok. Wtedy i
nazwy nie mają znaczenia. Może też etyka i moralność ludzka… Biel i czerń
postaci walczą o władzę nad śpiącą dziewczyną. Czy biel jest nieświadomością
czerni?? Nieświadomością wiedzy. Wiedźma
jest przede wszystkim bardzo samotna. Chociaż ma władzę nad ludźmi. Kleofans
jest wobec Niej bezbronny. Ale taka jest
natura panowania… podobno. Aby ludzie podążali - za… Etiuda o wiedzy, dobru i
złu.
Zespół Teatralny „Bez granic”.
Gimnazjum nr 7 w Zielonej Górze. Spektakl „Coś”. Scenariusz: Kamila Winkler na
podst. „Historii pewnego przedmiotu” Anety i Adama Wojtyszków. Reżyseria,
opracowanie muzyczne plastyczne: Kamila Winkler. Oczekiwanie się dzieje. Na
Nią, która nie jest – sztućcem, zabawką, narzędziem. Niepokój oczekiwania. Śmietnik
zamiera w pytaniach. A Ona czyli Coś musi/chce dowiedzieć się o swojej
tożsamości. Zanim zostanie wyrzucona. Psychologia mrowiska/armii/społeczeństwa
zmilitaryzowanego. Nieokreślonego nie wpuszczać do szeregu. Wiedzę o Cosi mają
zabawki, może poprzez swoje zastosowanie – zabawianie? Służą do pokazywania
się, użyteczne do momentu czy procesu zepsucia/zużycia. Które nieuchronnie
nastąpi. Coś chce ich pobudzić do myślenia, czyli do rzeczy niemożliwej, bo
one, Zabawki, już się zbyt długo bawią, by zacząć myśleć… Myślę, ten tekst tak często
wykorzystywany, jakże wiele budzi skojarzeń...
Zespół Teatralny „Mieszko”. Dom
Kultury w Ciosańcu. Spektakl „ Klara i Pani Róża”. Scenariusz: adaptacja według
„Oskar i Pani Róża”. Reżyseria: Agata Wojciechowska. Opracowanie muzyczne:
Agata Wojciechowska. Łóżko i Klara, śmiertelnie chora dziewczynka, którą
odwiedza wolontariuszka Róża i chora koleżanka. Rodzice nie mogą znieść jej
bliskiej śmierci, nie umieją o tym z nią rozmawiać. Nie pomagają jej… Klara
czuje się winna wobec lekarza, bo… nie spełnia jego oczekiwań. Rozmawia z Panią
Różą, która namawia ją do zwrócenia się do Boga. Jest sama ze swoją śmiercią. Zachowujemy się tak, jakbyśmy byli
nieśmiertelni – mówi dziecko… Cierpienie fizyczne się znosi, psychiczne się
wybiera. Klara przed śmiercią pociesza swoich rodziców i cicho odchodzi. Róża
po śmierci tego wspaniałego dziecka nie będzie już ciocią Różą małej Klary,
tylko wolontariuszką. To wielka dla niej
strata i ma tego świadomość.
Zespół Teatralny „DAmm”. Kostrzyńskie Centrum Kultury.
Spektakl „Dom Bernardy Alba”. Scenariusz: adaptacja według Federerico Garcia
Lorca. Reżyseria: zespół. Opracowanie muzyczne i plastyczne: zespół. Skostniałe
struktury społeczne i rodzinne, patriarchalny model, któremu poświęca się donna Alba. W posłuchu trzyma swe trzy córki.
Trochę melodramat brazylijski. Konkurujące o serce mężczyzny trzy siostry.
Opowiadanie kończy się samobójstwem
jednej. Matka tuszuje rodzinny dramat, bo tak każą tradycja i obyczaj.
Kabaret „Plama” z Publicznego
Gimnazjum w Cybince. Spektakl „Kura domowa”. Scenariusz: Celina Wołczek.
Reżyseria: Celina Wołczek. Opracowanie muzyczne: Celina Wołczek i Kamil
Wołczek. Zabij w sobie kurę domową – czyta w kolorowym pisemku pani domu. To
przepis kulinarny?…Postanawia się zbuntować i nie gotować obiadu. Dzisiaj ma to
zrobić pan domu, ona markuje chorobę. Jak małżonek sobie poradzi? Nie bardzo
umie. A dzieci domagają się obiadu. Podrzucane patelnią naleśniki przylepiają
się do sufitu. Chaosu dopełnia wizyta ciotki, która też nie umie gotować. A już
dopustem jest pomoc teściowej, chociaż jej kotlety mielone są dobre.
Zespół Teatralny „Małe Conieco” z Gimnazjum w
Czarownicach. Spektakl „Księżniczka na ziarnku grochu”. Scenariusz: adaptacja –
Danuta Irisik. Reżyseria: Danuta Irisik, opracowanie muzyczne: Krzysztof
Irisik, opracowanie plastyczne: Danuta Irisik plus zespół. Bardzo zabawne
przedstawienie. Znana bajka kończy się niespodziewanym ślubem Królewicza z
błaznem a raczej z ładną błaźnicą. Nie widzimy rzeczy oczywistych obok nas…
Królewny i księżniczki, jak na konwencję przystało, śpią na ziarnku grochu,
prawdziwsza z nich nie może się wyspać, bo twarde jej przeszkadza. Zespół
zadbał o stylizowane na dawne kolorowe stroje.
Uwagę zwraca kreacja aktorska błazna i wypracowane sceny. Końcowa kwestia: chodził po świecie biedaczysko (nie
mogący się ożenić królewicz - utracjusz), szukać
tego, co jest bardzo blisko – czy to nie z Koziołka Matołka?....
Zespół Teatralny „Siódemka”.
Publiczne Gimnazjum nr 1 w Bieniowie. Spektakl „Sumienie”. Scenariusz: zespół. Reżyseria:
Urszula Polit. Opracowanie muzyczne: kolaż muzyki klasycznej. Sumienie
zasypiającej po rodzinnej bezmownej kłótni dziewczyny ma ciemne i jasne barwy.
To zjawy krążące wokół niej. Chcą ją przeciągnąć na swoją stronę. W końcu się
godzą.
Zespół
Teatralny „Po prostu my”. Publiczne Gimnazjum im. Unii Europejskiej w
Tuplicach. Spektakl „ I co dalej mamo…?”. Scenariusz: Jadwiga Zaborowska.
Reżyseria: Jadwiga Zaborowska. Opracowanie muzyczne: zespół. Współczesne problemy
społeczne. Bardzo współczesne, związane z problemem eurosieroctwa, wyjazdami za chlebem,
rozstaniami rodzinnymi. Wielka meduza – społeczeństwo falujące jak ten głowonóg
wypluwa z siebie poszczególne postaci – na początek parę kochanków, która zakłada
rodzinę. Rodzi się dziecko, nie jest szczęśliwe, chociaż rodzina jest zamożna.
Kiedy umiera babcia, dziewczynka nie ma z im rozmawiać. Konsumpcyjny model
społeczeństwa. Rodziców interesują tylko pieniądze. Śmierć ojca zmusza matkę do
wyjazdu za granicę, tam poznaje mężczyznę i nie zamierza wrócić. To dramat dla
jej córki. Oparcia szuka w grupie rówieśników, kapeli muzycznej. Młodzi ludzie
zagubili się w Internecie, sieci pokus i obietnic, są samotni, czują się
niekochani. W wirtualnej rzeczywistości ekranu szukają prawdziwego świata.
Wielu internautów to wykorzystuje.
Zespół
Teatralny „To i owo” z Gminnego Centrum Kultury i Sportu w Iłowej. Spektakl
„Mały Książę”. Scenariusz: adaptacja według. De Saint-Exuperyego. Reżyseria:
Zuzanna Wdowiak. Opracowanie muzyczne: Zuzanna Wdowiak. Opracowanie plastyczne:
Żaneta Chłostowska – Szwaczka.
Skrzypce na dworcu kolejowym. Ta scena zaczyna i kończy
spektakl. Przechodzący na perony ludzie jak duchy różnych epok. Mijają się, nie
rozmawiają ze sobą. Kosmita z różą – towarzyszką z obcej planety jest centrum
akcji, które zadaje pytania, te z gatunku podstawowych. Po co ludzie się
spieszą, dokąd idą, co robią. Aby się oswoić wzajemnie, czyli nie być dzikimi.
Czy im się udaje? Czy stają się sobie bliscy? W szukaniu się i znajdowaniu musi
pojawić się kosmita…
Zespół
Teatralny „Nova”. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi „Nova” w Łośnie. Spektakl „Magia
Czasu”. Magiczne przedstawienie o Czasie jako odwróconym znaczeniu potocznym, jego fizykalnym ujęciu.
To nie wydarzenia go wypełniają, ale On sam jest materią. Panowie Szarzy są
jego pomocnikami. Są NUDĄ, i brakiem
stabilności kosmicznej. Zachwianiem jej. Bo mierzą czas, manipulują nim.
Zakłócają rytm. Mierzenie czasu zachwieje prawami fizyki, to ingerencja
obserwatora. Zabierają Go przy tym ludziom, którzy potem mówią, że nie mają
czasu… Niektórzy jak dziewczynka Momo, czyli ta słuchająca ludzi, opierają się
Szarym, ale są w mniejszości. Statyczny teatr, monumentalny, grecki w znaczeniu
eposu. Bardzo ciekawy spektakl.
Rada Artystyczna w składzie:
Justyna Kokot, Krystyna Pawłowska, Anatol Wierzchowski i Wojciech Śmigielski
przyznała następujące nagrody: tytuł laureata: Zespół „Małe Conieco” -
Gimnazjum w Czarownicach, Zespół „Bez Granic” – Gimnazjum nr 7 w Zielonej
Górze, Zespół „Nova” – Stowarzyszenie Rozwoju Wsi „Nova” w Łośnie. Wyróżnienia
otrzymali: Zespół „DAmm” – Kostrzyńskie Centrum Kultury, Zespół „Paradoks” –
Publiczne Gimnazjum w Drzonkowie i Zespół „Siódemka” - Publiczne Gimnazjum nr 1
w Bieniowie. Przyznano wyróżnienia
indywidualne dla aktorów ze spektakli: „Coś”, „Księżniczka na ziarnku grochu”,
„Mały Książę” oraz „Wiedźma”.
Iwona Wróblak
czerwiec 2013
czerwiec 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz