Ziemi trzcielskiej
krajobraz kulturowy. Publikacja
Małgorzaty Gularek „ Trzciel
Krajobraz kulturowy miasta i okolic od czasów najdawniejszych do połowy XVII
wieku”. Książka, której czytanie, dzięki jej interdyscyplinarności, daje
bardzo wiele satysfakcji. Autorka zebrała chyba wszystkie możliwe dostępne
dzisiaj dotyczące miejsca informacje o zagadnieniach
z różnych dziedzin. Okolice-opole trzcielskie jako pretekst i powód do bardzo
dobrej książki popularno naukowej.
Z motta ze wstępu: „Kiedy
ucho przyzwyczai się do szumu wiatru, pośród ciszy usłyszy delikatne dźwięki
płynące z dalekiej przeszłości” (R.J.Waller). Autorka przygotowując
publikację bardzo starannie się pochyliła nad owymi trzcielskimi wiatrami. To próba
ujęcia obrazu dzisiejszego świata poprzez pryzmat wydarzeń w przyrodzie i
historii człowieka dziejących się w odległym czasie. Pod piórem autorki przemawiają
źródła, gęsto cytowane są fragmenty prac specjalistów z różnych dziedzin, interpretowane
przez nich pozostałości po średniowieczu i czasach wcześniejszych, kiedy na ziemi trzcielskiej nie odcisnęła jeszcze piętna
aktywność człowieka.
Trzcielska społeczność ukazana na tle zmieniającego się
krajobrazu kulturowego i przyrodniczego. Książka podzielona jest na pięć
tematycznych rozdziałów, uzupełniona materiałem ikonograficznym i bogatą
bibliografią.
Położenie miasta i gminy
Trzciel plasuje się w pradolinie, w dorzeczu Obry, na dzisiejszy stan
krajobrazu kulturowego rzutują pozostałości przejścia przez lądolód. Historia
społeczności na pograniczu, rotacja ludności, o różnych przyzwyczajeniach i
tradycjach, ich wzajemne interakcje. Do 1793 r. to część Królestwa Polskiego,
potem po III rozbiorze przynależały do Prus, 1807-1815 – Księstwo Warszawskie,
a od 1781 r. ziemie włączone zostały do Cesarstwa
Niemieckiego (Grenzmark Posen), a od 1918-1920 – to Prowincja Poznańska w
ramach powiatu międzyrzeckiego. Po II wojnie światowej obszar jest terenem
województwa poznańskiego, potem zielonogórskiego, a od 1998 – gorzowskiego.
Trzciel znaczy
prawdopodobnie – trzcina, jest tej rośliny dużo ze względu na położenie w
dorzeczu, gdzie znajduje się wiele jezior porosłych trzciną. Ciekawy jest rozdział
o herbach miejskich i pieczęciach, ich pochodzeniu i znaczeniu, symbolice barw
- trzcielski wizerunek napieczętny wyobraża świętego Jerzego na koniu
umieszczonego nad murami miejskimi, walczącego ze smokiem.
Transformacje przyrody i otoczenia przez poczynione przez
działalność człowieka, stanowiące o unikatowości danego obszaru. Trzciel leży
na przecięciu szlaków komunikacyjnych.
Zagadnienia klimatyczne lokalne i globalne, od proterozoiku, ostatnia historia
geologiczna – glacjały i interglacjały następujące przemiennie – bardzo ciekawa
lektura, rozkład średnich temperatur i opadów, w ujęciu lokalnym… Trzciel jest
położony w środkowej części Polski Zachodniej, pomiędzy Morzem Bałtyckim a
Sudetami, w obszarze wpływu mas powietrza kontynentalnych od wschodu i
oceanicznych z zachodu. Okres wegetacyjny wynosi 218-220 dni, dni mroźnych jest
około 30, opady nie przekraczają 650 mm. Na gospodarkę regionu od wieków ma
wpływ położenie w dorzeczu Obry, zapewnia dostępność do źródeł wody i wodnych
szlaków komunikacyjnych. Znaleziska potwierdzają kontakty ludów ceramiki
wstęgowej w młodszej epoki kamienia ze Skandynawami, wymianę międzykulturową ze
Scytami, Celtami. Słowianie władali tym obszarem od VI wieku.
Procesy glebotwórcze na omawianym obszarze. Ziemia
trzcielska to w większości piaski gliniaste, gleby bielicowe powstałe na skutek
ostatniego zlodowacenia. Flora i fauna, najpierw pokrywająca Ziemię Lubuską
tundra arktyczna, przechodząca z biegiem stuleci w roślinność właściwą dla
klimatu bardziej umiarkowanego. Mrozoodporne mamuty, renifery, niedźwiedzie i
zające bielaki, potem brzozy i sosny, lasy mieszane z dębami, lipami i wiązami,
i poszyciem roślin zielonych, zboża uprawiane przez ludzi od epoki brązu. Z
biegiem lat człowiek bardzo intensywnie wpływał na środowisko przyrodnicze, wykorzystywał
rośliny i zwierzęta dostarczające niezbędnej bazy surowcowej. Dawne zwyczaje
dotyczące żywienia rekonstruowane są przez
różne metody badawcze. Autorka przytacza ciekawe przykłady reliktów dawnych upraw,
dzisiaj postrzeganych jako chwasty, a dawniej, od okresu wczesnopiastowskiego, wykorzystywane
jako zioła lecznicze.
Na obszarze ziemi lubuskiej człowiek pojawił się po
ustąpieniu najmłodszego zlodowacenia około 20 000 lat temu. Powstały pierwsze
kultury pradziejowe, zanotowano ich ślady z XII tysiąclecia p.n.e – malowidła naskalne,
narzędzia użytkowe. Grupy ludzkie w obozowiskach 15-20 osób zorganizowane były w
system społeczny pokrewieństwa zwany martylinearyzmem. W schyłku paleolitu wzrosła
rola mężczyzny, zmniejszyła się liczba członków w gromadzie zbieracko-łowieckiej.
Wraz ze zmianą klimatu na łagodniejszy zaczęto łowić na większą skalę ryby,
przechodzono na gospodarkę rolno-hodowlaną, produkowano wyroby kościane i
łodzie dłubanki. Neolit to nowa epoka społeczeństwa mezolitycznego – zaowocowała
postępem w zakresie obróbki narzędzi użytkowych,
uprawą zbóż, użyźnianiem gleby. III tysiąclecie to gospodarka wypaleniskowa,
kopieniactwo, hodowla. Dorzecze Obry było w tym okresie skupiskiem
niezorganizowanych struktur osadniczych kultury wstęgowej, zamieszkiwały je oddzielne
rody. Grupy przybyły najprawdopodobniej z Azji Mniejszej, mogły liczyć około
130 osób, równolegle odnaleziono artefakty kultury pucharów lejkowatych. Następny
etap to występowanie kultury amfor
kulistych – 2900-2500 rok p.n.e. i faza epoki brązu i żelaza – od około 2000 r.
p.n.e., przełom metalurgiczny. Nadal jednak stosowano jako surowce kamień i
krzemień, zajmowano się też plecionkarstwem, tkactwem na krosnach. Kultura łużycka
(trwała 1000 lat) jest widoczna w
odkryciach z Trzciela w postaci pół popielnicowych – cmentarzy urn ze spalonymi
szczątkami zmarłych. Łużyckie wspólnoty osobnicze liczyły około 500 osób. Wykorzystywano
drewno w dużej ilości jako budulec. Wymieniano się towarami z innymi społecznościami,
szczególnie ze Skandynawią. Zanik kultury łużyckiej wiązany jest ze zmianami
klimatycznymi lub z najazdem indoeuropejskiego ludu Scytów, posiadającego
bogatą kulturę o wpływach chińskich, irańskich i bliskowschodnich. Kolejny etap
osadnictwa to kultura pomorska – na naszych ziemiach to epoka żelaza, potem
kultura przeworska, wpływy ludów celtyckich, germańskich, Cesarstwa Rzymskiego
i okres tzw. wędrówki ludów…
Średniowiecze i powstania państwa polskiego. Źródła
pisane są skąpe. Licikawiki to
Lubuszanie (mieszkańcy Lubusza), Lugiowie, Lędzianie, Łużyczanie? Czy Wenedowie
(nazwy plemion powstawały od nazw rzek: Odry, Obry, Noteci, Drwęcy) ? Jest wiele
teorii naukowych, mających swoje słabe i mocne strony. Jaki obszar zajmowało
państwo gnieźnieńskie? I jakim językiem mówiono na naszych ziemiach? Obszar
obecnej Polski był etnicznie niejednorodny, aktywny był ciągły ruch migracyjny,
każde plemię charakteryzowało się unikatowymi cechami. Przed powstaniem państwa
piastowskiego strefy kulturowe dzieliły się na obszar północno-zachodni i
południowy. Pierwsze informacje na temat grodu w Trzcielu pochodzą z XIII
wieku. Obra stanowiła naturalną granicę państwa Polan, wzdłuż niej powstawały
obronne grody, m.in. Trzciel. Historia ziem nadodrzańskich była okresie rozpadu
dzielnicowego niespokojna. Wiek XIV to czas przemian ideologicznych, wpływu ruchu
husyckiego, Trzciel i Lwówek należały wtedy do rodu Ostrorogów herbu Nałęcz,
złote lata miasto przeżywało w pierwszych latach XVI wieku. Wojna ze Szwecją 1655-60
ogromnie wyniszczyła kraj, zniszczeniu uległa też regionalna pisana dokumentacja
dotycząca wcześniejszego okresu.
„Trzciel Krajobraz kulturowy miasta i okolic
od czasów najdawniejszych do połowy XVII wieku” Małgorzaty Gularek to,
myślę, jedna z lepszych książek regionalnych. Ze względu na ilość zawartych tam
informacji, regionalnych i dotyczących zagadnień szerszych, obejmujących wiele
dziedzin. Czyta się tę książkę bardzo dobrze, polecam. Promocja publikacji
miała miejsce w tego rocznej czasie sesji historycznej w Trzcielu.
Iwona Wróblak
lipiec 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz