Dotykanie piękna w Raju
Dotykanie Piękna
w (paradyskim) Raju muzycznym… Muzyka w
Raju 2016. 9 dni maratonu przepięknych koncertów, codziennie niemalże do północy… Święto melomanów muzyki dawnych
wieków, na które fani czekają przez cały rok. Przed koncertami do nabycia są
karnety, tutaj muzyki na bardzo wysokim
poziomie jest dostatek.
12. sierpnia. Pierwszy dzień Koncertów. Piękny Ołtarz
kościoła Seminarium Duchownego w tym roku w konserwacji, zastawiony jest rusztowaniami. Do oglądania jest zabytkowy
kompleks architektoniczny Wyższego Seminarium Duchownego w Gościkowie – Paradyżu,
z otaczającym je parkiem. Przywita nas nowy rektor uczelni, ks. dyrektor
Mariusz Mazurkiewicz – znamiennymi słowami, które najtrafniej charakteryzują
rodzaj doświadczeń, jakimi będziemy obdarowywani przez następne dni – dotykanie piękna… Krótka kwintesencja
pobytu w Seminarium w dniach 12. – 21.08. 2016 rok.
Dni
dotykania piękna w sposób szczególny.
Sposób, który wiąże się z miejscem. Ze szczególnym klimatem wnętrza katedry
paradyskiej świątyni. Ta sala koncertowa małej lubuskiej wsi w Polsce, jak
mówią występujący tu od 14. lat muzycy, jest unikatowa, o jedynym w swoim
rodzaju stylu akustycznego odbioru.
Wykonawcy pierwszego z
koncertów tego dnia to muzycy z Orkiestry „Kore”: Aira Maria Lehtipuu, Davide
Monti, Irma Niskanen, Alicja Sierpińska – skrzypce, Jesenka Balic-Zunic –
altówka, Louna Hosia, Ronan Kernoa – wiolonczele, Michał Bąk – kontrabas. To ich
orkiestrowy debiut. Prezentować będą muzykę okresu mniej znaną. Rozpoczyna się
więc dotykanie (dawnego) piękna…
Dwa klawesyny - Joanna Boślak-Górniok, znana
nam z koncertu Przedsionkowego w Międzyrzeczu, i Marianna Henriksson. Program,
jak czytam: to Barokowa orkiestra na chwilę przed emancypacją. Alessandro
Stradella (1639 – 1682), Sinfonia z serenaty „Qual prodigio è ch´io
miri?”, Sinfonia a-moll nr 9, Largo/Allegro, Presto/Adagio, Allegro, Presto,
Giuseppe Valentini (1681 – 1753), Concerto grosso d-moll op. 7 nr 2, Grave,
Vivace, Allegro, Adagio e staccato, Allegro, Alessandro Stradella, Sinfonia
F-dur nr 5, Allegro, Adagio, Largo/Allegro, Presto, Giuseppe Valentini (1681 –
1753), Concerto grosso G-dur op. 7 nr 7, Grave, Fuga, Adagio, Vivace, Adagio e
piano, Allegro assai, Alessandro Stradella, Sinfonia D-dur nr 3, Allegro,
Adagio, Allegro, Allegro, Presto, Arcangelo Corelli (1653 – 1713), Concerto
grosso D-dur op. 6 nr 1, Largo, Allegro, Largo, Allegro, Largo, Allegro,
Allegro.
Przebogata gama wrażeń. Muzycy
starają się oddać elegancję wykonań dawnych mistrzów, ich poczucie uczestnictwa
w kulturze wysokiej. Srebrzysto brzmiące klawesyny – kropelki piękna szumiące
nam kaskadami w sposób niezaprzeczalnie urokliwy… Druga część z fabułą
wieloinstrumentową, wątki o różnych
barwach i tonacjach, wiążące się w główny nurt – wiodące są skrzypce, długie
partie skrzypiec. Misternie spleciona koronka fraz, perełki muzycznie nie grane
często na koncertach.
Rozmodlenie w skrzypcach Montiego, błagalny boski ton,
przy wtórze innych instrumentów. Klarowne, poukładane aranżacje. Piękny koncert,
pierwszy koncert tego dnia, zakończony owacjami publiczności. Bisami.
Następny to Kwartet wokalny: Wykonawcy: Nevermind:, Anna
Besson – flet traverse, Louis Creac’h – skrzypce, Robin Pharo – viola da gamba,
Jean Rondeau – klawesyn. W Programie: Muzyczny
dar. Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) w swojej krasie, klasycznej,
spokojnej. Dostojnej. Sonata triowa C-dur BWV 529, Allegro, Largo, Allegro,
Sonata triowa G-dur BWV 1039, Adagio, Allegro ma non presto, Adagio e piano,
Presto, Sonata triowa G-dur ze zbioru „Musikalisches Opfer” BWV 1079, Largo,
Allegro, Andante, Allegro. Piękno osadzenia się w wykonawców w muzyce
Bachowskiej. Delektowania nią i szacunku dla geniuszu wielkiego kompozytora. Osnuwające
się wokół siebie wątki, znikające i pojawiające jak wiązki światła – przenikające
promienie słoneczne przez witraże gotyckiej świątyni, bezczasowe… We
wszechobecnej aksamitnej tonacji. J.S.Bach w całej swojej paradyskiej krasie – gdzie
indziej tak brzmi jak tutaj?? Młodzi wykonawcy – bardzo profesjonalni, przy tym
spontaniczni i świadomi piękna, którego dotykają
wraz ze strunami instrumentów, bisują cztery razy.
I ostatni nocny koncert, przepych wielości wrażeń tego
dnia nie zostawia już na tym koncercie tak wielu widzów. Wykonawcy: Viva Bianca
Luna Biffi – śpiew, Fidel, Marc Mauillon – śpiew. Program: Gwiezdny szmer. Przyczynek pierwszy do historii pieśni europejskiej.
Anonim, Codex Rossi (XIV w.)Non vedi tu, Amor Jacopo da Bologna (XIV w.) Un bel perlero /
Fenice Fui Francesco Landini (ok. 1325 – 1397) on a Narciso Adieu, adieu
Guillaume de Machaut (ok. 1300 – 1377) Ce qui soustient moy Je ne cuit pasDame
de qui toute ma joye Je puis trop bien
AnonimPour vous servir belle joyeusement Alexander
Agricola (1445/6? – 1506) Pour vous plaisir et soulas John Dunstable (ok. 1390
– 1453). O rosa Bella Robert Morton (ok. 1430 – 1479) Le souvenir de vous Antoine
Busnoys (ok. 1430 – 1492) Con tutta gentilezza Bartolomeo Tromboncino (1470 –
po 1534) Aqua, aqua, aiut’al foco! Anonim Moro de doglia Anima mia che pensi? Claudin
de Sermisy (ok. 1490 – 1562) Las, je m’y plains Pierre Sandrin (ok. 1490 – po
1560) Puisque vivre en servitude Francesca Caccini (1587 – po 1641) Canzonetta
a due voci Io mi distruggo Canzonetta a due voci Etienne Moulinié (ok. 1600 –
po 1669) Ballet du monde renversé… Cytuję
Program dla zachęty, jeszcze mamy
przed sobą osiem dni koncertów, z przerwą na 15. sierpnia, przypuszczam, że następne będą tak samo piękne jak ten. Paradyż
słynie w Polsce jako miejsce szczególnie artystyczne.
Iwona Wróblak
sierpień 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz