poniedziałek, 15 sierpnia 2016

Dotykanie piękna w Raju


            Dotykanie Piękna w (paradyskim) Raju muzycznym… Muzyka w Raju 2016. 9 dni maratonu przepięknych koncertów, codziennie niemalże do  północy… Święto melomanów muzyki dawnych wieków, na które fani czekają przez cały rok. Przed koncertami do nabycia są karnety, tutaj muzyki na  bardzo wysokim poziomie jest dostatek.
            12. sierpnia. Pierwszy dzień Koncertów. Piękny Ołtarz kościoła Seminarium Duchownego w tym roku w konserwacji, zastawiony jest  rusztowaniami. Do oglądania jest zabytkowy kompleks architektoniczny Wyższego Seminarium Duchownego w Gościkowie – Paradyżu, z otaczającym je parkiem. Przywita nas nowy rektor uczelni, ks. dyrektor Mariusz Mazurkiewicz – znamiennymi słowami, które najtrafniej charakteryzują rodzaj doświadczeń, jakimi będziemy obdarowywani przez następne dni – dotykanie piękna… Krótka kwintesencja pobytu w Seminarium w dniach 12. – 21.08.  2016 rok.
            Dni dotykania piękna w sposób szczególny. Sposób, który wiąże się z miejscem. Ze szczególnym klimatem wnętrza katedry paradyskiej świątyni. Ta sala koncertowa małej lubuskiej wsi w Polsce, jak mówią występujący tu od 14. lat muzycy, jest unikatowa, o jedynym w swoim rodzaju stylu akustycznego odbioru.
Wykonawcy pierwszego z koncertów tego dnia to muzycy z Orkiestry „Kore”: Aira Maria Lehtipuu, Davide Monti, Irma Niskanen, Alicja Sierpińska – skrzypce, Jesenka Balic-Zunic – altówka, Louna Hosia, Ronan Kernoa – wiolonczele, Michał Bąk – kontrabas. To ich orkiestrowy debiut. Prezentować będą muzykę okresu mniej znaną. Rozpoczyna się więc dotykanie (dawnego) piękna
 Dwa klawesyny - Joanna Boślak-Górniok, znana nam z koncertu Przedsionkowego w Międzyrzeczu, i Marianna Henriksson. Program, jak czytam: to  Barokowa orkiestra na chwilę przed emancypacją. Alessandro Stradella (1639 – 1682), Sinfonia z serenaty „Qual prodigio è ch´io miri?”, Sinfonia a-moll nr 9, Largo/Allegro, Presto/Adagio, Allegro, Presto, Giuseppe Valentini (1681 – 1753), Concerto grosso d-moll op. 7 nr 2, Grave, Vivace, Allegro, Adagio e staccato, Allegro, Alessandro Stradella, Sinfonia F-dur nr 5, Allegro, Adagio, Largo/Allegro, Presto, Giuseppe Valentini (1681 – 1753), Concerto grosso G-dur op. 7 nr 7, Grave, Fuga, Adagio, Vivace, Adagio e piano, Allegro assai, Alessandro Stradella, Sinfonia D-dur nr 3, Allegro, Adagio, Allegro, Allegro, Presto, Arcangelo Corelli (1653 – 1713), Concerto grosso D-dur op. 6 nr 1, Largo, Allegro, Largo, Allegro, Largo, Allegro, Allegro.
Przebogata gama wrażeń. Muzycy starają się oddać elegancję wykonań dawnych mistrzów, ich poczucie uczestnictwa w kulturze wysokiej. Srebrzysto brzmiące klawesyny – kropelki piękna szumiące nam kaskadami w sposób niezaprzeczalnie urokliwy… Druga część z fabułą wieloinstrumentową, wątki o  różnych barwach i tonacjach, wiążące się w główny nurt – wiodące są skrzypce, długie partie skrzypiec. Misternie spleciona koronka fraz, perełki muzycznie nie grane często na koncertach.
            Rozmodlenie w skrzypcach Montiego, błagalny boski ton, przy wtórze innych instrumentów. Klarowne, poukładane aranżacje. Piękny koncert, pierwszy koncert tego dnia, zakończony owacjami publiczności. Bisami.
            Następny to Kwartet wokalny: Wykonawcy: Nevermind:, Anna Besson – flet traverse, Louis Creac’h – skrzypce, Robin Pharo – viola da gamba, Jean Rondeau – klawesyn. W Programie: Muzyczny dar. Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) w swojej krasie, klasycznej, spokojnej. Dostojnej. Sonata triowa C-dur BWV 529, Allegro, Largo, Allegro, Sonata triowa G-dur BWV 1039, Adagio, Allegro ma non presto, Adagio e piano, Presto, Sonata triowa G-dur ze zbioru „Musikalisches Opfer” BWV 1079, Largo, Allegro, Andante, Allegro. Piękno osadzenia się w wykonawców w muzyce Bachowskiej. Delektowania nią i szacunku dla geniuszu wielkiego kompozytora. Osnuwające się wokół siebie wątki, znikające i pojawiające jak wiązki światła – przenikające promienie słoneczne przez witraże gotyckiej świątyni, bezczasowe… We wszechobecnej aksamitnej tonacji. J.S.Bach w całej swojej paradyskiej krasie – gdzie indziej tak brzmi jak tutaj?? Młodzi wykonawcy – bardzo profesjonalni, przy tym spontaniczni i świadomi piękna, którego dotykają wraz ze strunami instrumentów, bisują cztery razy.
            I ostatni nocny koncert, przepych wielości wrażeń tego dnia nie zostawia już na tym koncercie tak wielu widzów. Wykonawcy: Viva Bianca Luna Biffi – śpiew, Fidel, Marc Mauillon – śpiew. Program: Gwiezdny szmer. Przyczynek pierwszy do historii pieśni europejskiej. Anonim, Codex Rossi (XIV w.)Non vedi tu, Amor Jacopo da Bologna (XIV w.) Un bel perlero / Fenice Fui Francesco Landini (ok. 1325 – 1397) on a Narciso Adieu, adieu Guillaume de Machaut (ok. 1300 – 1377) Ce qui soustient moy Je ne cuit pasDame de qui toute ma joye Je puis trop bienAnonimPour vous servir belle joyeusement Alexander Agricola (1445/6? – 1506) Pour vous plaisir et soulas John Dunstable (ok. 1390 – 1453). O rosa Bella Robert Morton (ok. 1430 – 1479) Le souvenir de vous Antoine Busnoys (ok. 1430 – 1492) Con tutta gentilezza Bartolomeo Tromboncino (1470 – po 1534) Aqua, aqua, aiut’al foco! Anonim Moro de doglia Anima mia che pensi? Claudin de Sermisy (ok. 1490 – 1562) Las, je m’y plains Pierre Sandrin (ok. 1490 – po 1560) Puisque vivre en servitude Francesca Caccini (1587 – po 1641) Canzonetta a due voci Io mi distruggo Canzonetta a due voci Etienne Moulinié (ok. 1600 – po 1669) Ballet du monde renversé… Cytuję Program dla zachęty, jeszcze mamy przed sobą osiem dni koncertów, z przerwą na 15. sierpnia, przypuszczam, że  następne będą tak samo piękne jak ten. Paradyż słynie w Polsce jako miejsce szczególnie artystyczne.

Iwona Wróblak
sierpień 2016





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz