Cmentarz żydowski odrestaurowano
Podobno
stosunek ludności zamieszkującej dany teren do cmentarzy i zabytków kultury
sakralnej zastanych na nim świadczy o kulturze narodu, który obecnie tam żyje.
Wizyta na odrestaurowanym cmentarzu żydowskim w Skwierzynie była pierwszą częścią
seminarium edukacyjno – historycznego z okazji odsłonięcia lapidarium. Referaty
wygłosili uczniowie L. O. i studenci ze Skwierzyny. Współczesna wiedza
społeczeństwa o Żydach niewiele wykracza poza termin holokaust. Czy
winny jest niedostatek tematyki regionalnej w nauczaniu, a może sposób edukacji
historycznej oparty na stereotypach?
Michał Grobelny w referacie „Skwierzyna po Jedwabnem” analizował wyniki
przeprowadzonej ankiety na temat poczucia zbiorowej winy za mord na Żydach..
czy miał rację prezydent A. Kwaśniewski - przepraszając - w imieniu Polaków?
Tylko połowa ankietowanych zgadza się z Aleksandrem
Kwaśniewskim... Poglądy młodzieży są wypadkową zasłyszanych od rodziców opinii,
nauk Kościoła, rozumianych jednak płytko, bez głębszej analizy, także chrześcijańskiej
filozofii miłosierdzia i wybaczenia. Michał wspomniał o nieprzyjemnych
incydentach przy pisaniu pracy. Jerzy Zysnarski z „Ziemi Gorzowskiej” pytał o
charakter tych zdarzeń, czy były dokuczliwe... Kwestia dotyczy całokształtu
naszej młodej demokracji, istnienia lub nieistnienia cenzury czy autocenzury,
wyciszania niewygodnych ludzi i ich poglądów. Czy to jest w Polsce problem (czy
wolno jest zadawać takie pytania...) czy mamy w Polsce antysemityzm? Niechęć do
zadawania pytań, milczenie na pewne tematy... Czy prawda historyczna znajdzie
swoich obrońców? Młodzi ludzie, czy zostawi się ich samych z bagażem win
minionych pokoleń... Jest realne niebezpieczeństwo manipulacji, wciągnięcia w
grę nie swoich (nie ich-młodych) interesów
i idei. Czy zostanie pokazane, jak nie poddawać się naciskom, nie ulegać
pokusom zamykania oczu dla faktów niewygodnych? Relacje polsko – żydowskie są
wyznacznikiem naszej rzeczywistej przynależności cywilizacyjnej do rodziny
krajów demokratycznych. Już w czasach Konstytucji 3. Maja w przyznawaniu praw
obywatelom wyprzedzili nas Prusacy, tym samym zużytkowując na własne potrzeby
ogromny potencjał inwestycyjny Żydów. Ta mądra polityka zaowocowała boomem
gospodarczym na Zachodzie, nas spychając na boczny tor. W 1791 r. podniesiono nieco status mieszczan, ale 70 %
ludności, Żydom i chłopom, nie dano nic. Pogardzany przez Polaka Żyd -
stworzono taki stereotyp poglądów Polaka, czlowieka który ma dziwne
uprzedzenia, jest taki nasz wizerunek za granicą, pokutujący do dzisiaj.
Majętni Żydzi tymczasem wyjeżdżali do Prus, bo tam zniesiono zakaz wykonywania
rzemiosł, i obowiązek mieszkania w gettach. Proces uobywatelnienia Żydów w
Europie rozwijał się od Rewolucji Francuskiej przez cały XIX w., czego w Polsce
i Rosji - nie było. Do stereotypów narzuconych przez pewne odłamy myśli
katolickiej doszedł brak systemowych uregulowań prawnych. O genezie
antysemityzmu pisze Andrzej Kirmiel w publikacji „ Żydzi w Skwierzynie”.
Referaty
wygłosili jeszcze Łukasz Kępski, Elżbieta Cywińska, Monika Sroczyńska. Na cmentarzu,
po odsłonięciu lapidarium, czytaliśmy wyryte na macewach litery. Cmentarze to
kopalnia wiedzy o zmarłych, o społeczności, w której żyli. Mikołaj Rozen,
przedstawiciel Szczecińskiej Gminy Żydowskiej, powiedział więcej o symbolice
niektórych znaków. Ręce to znak kapłanów wywodzących się z rodu Aarona, czyli
tych, co błogosławią. Do rabina zwracano się o wykładnię Prawa, rabi często
był bardzo wybitnym człowiekiem, w ruchu chasydzkim nazywano go cadykiem. Miał
łączność z Bogiem, dokonywał też cudów,
także po śmierci. Miejsca pochówku cadyków mają dla Żydów wielkie znaczenie. Na
cmentarzu skwierzyńskim zachowała się imponująca ilość czytelnych macew.
Podziwiając
płaskorzeźby zapytałam pana Rozena o plany Gminy Żydowskiej wobec
międzyrzeckiej synagogi. Satysfakcjonujące byłoby, wobec braku na miejscu
praktykujących Żydów, to, co proponuje Gminna Grupa Międzyrzecka, czyli
stworzenie tam integracyjnego ośrodka kulturalnego, oczywiście z zachowaniem
Izby Pamięci judaików po międzyrzeckich Żydach. Ukazanie styku kultur
żydowskiej, polskiej, niemieckiej oraz tej napływowej – należącej do ludności osadzonej
tu po wojnie.
Iwona Wróblak
lipiec 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz