Jerzy Kozieras – wernisaż w MOK
Międzyrzecki Ośrodek Kultury oferuje
kolejną wystawę plastyczną. W Galerii 30’wystawione są obrazy poznańskiego
malarza Jerzego Kozierasa, który w ubiegłych latach bywał już w Międzyrzeczu na
plenerach plastycznych.
Wystawa
ma tytuł „W oparach pamięci”. Tematy prac mogłyby być treścią utworu
literackiego. Słowo pisane także jest tam niejednokrotnie obecne – w formie komunikatu – swoistej inskrypcji obrazu
plastycznego. Znaki czasu Kozierasa, kapsuły zauważenia rzeczy-słowa-zdarzenia
i opowiedzenia o nim . Czerpie z symboliki kultury, z nowoczesnych artefaktów,
które na poły już bywają wykopaliskami archeologii stosowanej.
Oglądam akty kobiece, są wyraziste, i
zastanawiam się na przydatnością tego tematu dla malarza. Czym-kim są ONE?
Myślę: tworzywem, rzeczą? jak kapsle, guziki, muszelki, ścinki papieru, kawałki
szkła, które nakleja na obrazy. Może egzystują jako pretekst Formy? Także są –
te profile, półpostacie – dziełami sztuki. Pełne równouprawnienie. Kobieta być
może jako temat ze względu na bogactwo wynikające z jej odmienności od –
Mężczyzny na przykład, też taka opcja. Cząstki
opowieści, które snuje nam nieprzerwanie. Czy ta powieść ma wspólny tytuł?
Cokolwiek się zbierze w naszych
zakątkach pamięci, będzie - jeśli nie syntezą - to zbiorem doświadczeń. Czy
potrzebny jest wspólny mianownik? Może
chodzi o zaufanie, że świat ma (jednak) porządek, i my (na szczęście) nie
potrafimy go zepsuć. Każdy Świat, każdy zbiór elementów na naszym Obrazie
Świata, ma swoją logikę. Jest zdarzeniem (Nas jako istot) do opowiedzenia…
Wygląda na to, że oglądamy jedną z opowieści Świata. Jego mozaikę można układać
po wielokroć.
Twórczość na pograniczu wielu technik
graficznych. Autor wykorzystuje obydwie strony obrazu – jakby chcąc podkreślić
nie-płaskość świata. Do- powieść bywa na rewersie. Do-słowienie, wbrew
konwencjom, które uważają, że tylko pędzel jest godny plastyki. Także może nim
być – cokolwiek, po co ograniczenia?..
Pismo jako forma plastyczna. Dotyk Tekstu, bardzo realny (np. naklejenie na
wierzch płótna skrawka gazety). Filozofia macania pędzlem rozumianym bardzo
symbolicznie – jak on Tekst dotyka płaszczyzny obrazu? Piktogramy Kozierasa.
Prawie egipskie, tworzy swoje hieroglify, jak styl malowania. Wyglądają z obrazów
ułamkiem swej twarzy - Formy, znalezione na małym i większym horyzoncie w
zasięgu swoich oczu, wyeksponowane.
Zarówno forma jest ważna, jak i treść – przypuszczam…
Iwona
Wróblak
maj 2015
maj 2015
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz