Burza w teatrze Gogo
Szafa w
teatrze Gogo kryje w sobie niebezpieczne rzeczy. Najlepiej, jak jest zamknięta
jak przysłowiowa puszka Pandory. Teatralny klaun Gogo ostrzega, by pod żadnym
pozorem jej nie otwierać, bo wyjdzie z niej coś złego. Na przykład magia teatru,
udawania, która może zawładnąć aktorami, a być może też widzami.
Lalka jest w Szafie. Wystylizowany przesadny makijaż, czysty
Symbol. Strachy, zalegające niedobre emocje, brak porozumienia w rodzinie, może
splot nieszczęśliwych okoliczności. Lala też jest symbolem Śmierci, zanikania,
Zła samego w sobie.
Narratorem
sztuki jest Dziewczynka, która opowiada o swojej rodzinie. Mieszkają w budynku
Teatru, który może być szeroką metaforą płaszczyzny społecznego życia, naznaczającą
swoim piętnem, nieobojętną dla jednostki.
Osobne pytanie, czym jest Teatr, czym jest gra nasza jako
przymusowych aktorów na Scenie współczesności. Nie da się nie brać udziału w
spektaklu życia, to nasz Dom…
Czy można było nie o t w i e r a ć Szafy? Bardzo logicznie
zostały w scenariuszu przedstawione przyczyny, dla których nie posłuchano
klauna. Trudna sytuacja materialna rodziny, może w Szafie są pieniądze… Pochopne
decyzje rodzą konsekwencje. Rodzice dziewczynki znajdują w szafie królewskie
stroje, w które się przebierają. Stają się nuworyszami, stroje wysysają z nich
miłość i ciepło, jakie okazywali swojemu dziecku. Lala zajmuje teraz ich serce. Dziewczynka czuje się słusznie
zazdrosna, ten obcy twór z Szafy nie jest jej siostrą, nie jest nawet żywy.
Dorośli na twarzach noszą teraz maski, tak jak makijaż Lali stają się one ich dominującą
cechą, spłaszczają do jednego symbolicznego wymiaru.
Zdarcie
sztucznych masek pomaga przerwać zły czar. Zdjęcie królewskich kostiumów
przywraca dobre stosunki w rodzinie. W rodzinie - soczewce społeczeństwa powrót
do prawdziwych wartości, do miłości, wzajemnego szacunku jest możliwy. Trzeba
jednak zdobyć się na odwagę. Zrozumieć celowość i konieczność zdecydowanego
działania. Dzieci to potrafią. W teatrze dziecięcym możliwe jest mówienie
wprost o sprawach zasadniczych dla emocjonalnej stabilności człowieka.
„Teatr … Trzy Kropki”. W spektaklu wyreżyserowanym przez Annę
Kuźmińską – Świder brali udział: Daria Piotrkowska, Paulina Haremza, Ewelina
Zielińska, Remigiusz Lambrych, Martyna Dubino, Weronika Skręty. Scenografia –
Ewa Siwek.
Iwona Wróblak
lipiec 2012
lipiec 2012
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz