Opera i balet w karykaturze
Prace te
trzeba oglądać wielokrotnie. O każdej z nich można napisać mały esej.
Komentarze i odbiór mogą być przeróżne. Znajomości naszych gazetowych realiów
wymaga kolekcja charakterystycznych portretów czołowych polskich polityków i
celebrytów – jako bohaterów znanych oper. Operetką gombrowiczowską na pewno
jest polityka. Wiernie oddają charakter i poglądy, opcje polityczne i ambicje
każdej z przedstawionych osób. Ze smaczków… gen. Wojciechowi Jaruzelskiemu dano
postać Konrada Wallenroda…z opery w 4 aktach. Zbigniew Ziobro to Don Kichot –
balet w 3 aktach. Wałęsa jest
Spartakusem…Każdy może sobie dopisać własny komentarz… a przedstawieni powinni
obejrzeć swoje satyryczne alter ego.
Samo wymienienie tej inkarnacji nie odda niuansów artystycznej ilustracji.
Koniecznie trzeba to zobaczyć na wystawie rysunku w Międzyrzeckim Ośrodku Kultury.
To
preludium do tej opery. Jesteśmy w
przedsionku sali wystaw. Tam nominacje, najcelniejsze rysunki satyryczne
autorów z różnych kontynentów i kultur. Z dalekich Chin, Kuby, Rumunii,
Czarnogóry, Ukrainy, Austrii, Belgii, Holandii Niemiec, Iranu, Rosji, Izraela,
Brazylii, Serbii, Kolumbii, Turcji, USA, Uzbekistanu, Chorwacji, Syrii. Co
warunkuje humor danej kultury, narodu? Co śmieszy czy zajmuje satyryków w danym
kraju. Wszyscy są artystami i to ich
niewątpliwie łączy. Najciekawsze są różnice między nimi. Satyra jest bardzo
trudną gałęzią sztuki, wymaga inteligencji, poczucia humoru a także dystansu do
świata. Wiele z nich to niewątpliwie dzieła sztuki. Jest okazja do ciekawego
spędzenia chwili wolnego czasu, dłuższej chwili – warto ją znaleźć i tu
przyjść.
Opera jako zjawisko kultury jest bardzo
ciekawym zagadnieniem. Obok warstwy sztuki wysokiej posiada też stronę
ludyczną. To wszystko i jeszcze więcej
jest narysowane w pracach na tej wystawie. Charakterystyczne dla satyry jest
przerysowanie tematu, by zamierzenie było bardziej wyraziste. Są też „dymki” –
odautorski komentarz. Opera jest we
wszystkim, jak postrzega to kolumbijski satyryk Fernando Hincapie Echeverri –
nawet podczas odbywania kary w ciężkim więzieniu. Przejawy operetkowości w
życiu były opisywane w najsłynniejszych dziełach literatury. Tutaj temat – opera, balet – dzięki przedstawieniu go
przez artystów z wielu różnych rejonów świata – ujęty jest całościowo.
Nie
zabrakło na wystawie prac polskich satyryków, widzę prace Edwarda Lutczyna z
jego charakterystycznym stylem. Możemy porównać humor polski z innym nacjami.
To ciekawe obserwacje.
Wystawa jest
pod patronatem dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemara
Dąbrowskiego. Kierownictwo artystyczne – Witold Mysyrowicz, kurator Konkursu i Wystawy
– Jacek Frankowski. Organizatorzy i współorganizatorzy – Stowarzyszenie
Polskich Artystów Karykatury, Teatr Wielki – Opera Narodowa. Partnerzy – Muzeum
Karykatury im. Eryka Lipieńskiego, Sylwia Środa – tłumacz przysięgły j.
angielskiego, Rampa Teatr na Targówku. Dyrektor artystyczny Jan Pochyra.
Sponsorzy: SKOK Wołomin, Odyseja Ford, Attyka s.j., Technika Biurowa &
Poligrafia Kopyplanet.pl, Storck.
Iwona Wróblak
luty 2012
luty 2012
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz