poniedziałek, 19 września 2016

O ekologii można też artystycznie…

            W jaki sposób mówić o ekologii? By przekazywać tę ważną wiedzę w sposób skuteczny… Bo myślę, że o to chodzi… Najlepszą drogą do  zdobywania nauk jest zabawa, jeżeli jest to realizowane jeszcze w oparciu o aktywność artystyczną, możemy mówić o dobrej drodze.
            - Ziemia, pola, słońce, powietrze zaczarowane, to przyroda, nią się PODZIEL…  Argumentacja estetyczna – jak można żyć w brudnym świecie…?  W holu Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury gwarno od grup dzieci poprzebieranych w wymyślne stroje. Na podłodze też się dzieje – produkcja elementów strojów na występy, wspólnie z opiekunami trwa proces produkcji opasek na czoło z kolorowego papieru, z emblematem w formie (czystej) niebieskiej Kropli wody. Święto naszych dwóch rzek, okalających między-rzecką ojczyznę naszą małą - ekologiczne święto okalającej nas Obry i Paklicy, w tym roku w formie artystycznych prezentacji wykonanych przez szkoły gimnazjalne, podstawowe i przedszkola. Na sali jest druga tura, są dzieci z Zespołu Edukacyjnego w Bukowcu, ze szkół podstawowych: w Kaławie, w Międzyrzeczu: SP nr 2, SP Nr 3, SP nr 4, z przedszkoli: „Jutrzenka”, „Bajkowa Kraina”, Nr 1 z grupami żłobkowymi, „Bocianie gniazdo”, „Bajkowy Zakątek”.
            Pokaz mody. Gustowne ubranka wykonane – koniecznie – z surowców wtórnych: papieru, plastikowych butelek, folii. Niektóre o futurystycznych kształtach; gustowne sukienki z gazet, dodatki to na przykład biżuteria z nakrętek. Wystrojone w nie małe modelki i modele wczuwają się swe role jak na  prawdziwym wybiegu.
            - Pokaż, że zależy ci na przyrodzie… Co robić z odpadami? To część wiedzy, którą konsekwentnie wsącza się dzieciom w ramach lekcji szkolnych. Scenki na deskach MOK, w których aktorzy wczuwają się w rolę zużytego słoika, dla którego miejsce jest w odpowiednim kontenerze. Jak mówi mi  jedna z nauczycielek, dzieci dzielą się tymi wiadomościami również w domu, w rodzinie. – Segregujcie śmieci, jak tego nie zrobicie, sami się  zaśmiecicie… - ładny dwuwiersz, wpadający w ucho.  I wielka swą mądrością filozofia. Jesteśmy elementem wszechświata przyrody, ważnym elementem, którzy musi się liczyć z innymi jej częściami. Są nimi flora i fauna, z nimi współżyjemy na jednej planecie, mamy wiedzę o nich, o ich i naszym miejscu we wspólnym Domu, i to zobowiązuje (do odpowiedzialności). Piękne i mądre przesłanie – też dla dorosłych, w formie spektaklu dziecięcego. W  kostiumach dziecięcych aktorów elementy zielone. Świat jest pełen dziwnych (pozornie) stworzeń, świat polega na różnorodności, istniejącej w  koegzystencji, która jest normą, nie jest nią, nie powinien, antropocentryczny egoizm. Jestem pełna szacunku dla autorów scenariusza małej etiudy teatralnej, w formie lapidarnej i prostej, artystycznej, wyrażającej tak wiele treści. Notuję dalej wyjątki z tekstu sztuki – nie WARTO mieszkać na Marsie i  Wenus, bo Ziemia jest wyspą zieloną wśród innych dalekich planet, więc nasza planeta musi być (z racji swojej urody) zadbana… Melodyjne piosenki towarzyszą spektaklowi, wykonane przez dziecięce solistki. - Pozwólmy ptakom śpiewać, niech zza drzewa wychyla się słońce… Wsłuchujmy się z uwagą w ich trele. Poznajmy świat (uczmy się Świata), bo – jest piękny…
            Poznawajmy dla poznania. Bądźmy małymi Dziećmi… Jesteśmy nimi przecież ciągle, w obliczu wszechświata(ów)… Także naszego małego, współczesnego i lokalnego. W holu MOK prezentacja namiastki zbiorów Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy, z przewodnikiem opowiadającym o zbiorach. Stary zabytkowy karabin i zaproszenie do zwiedzania podziemi MRU. Przed gmachem MOK wóz strażacki i pokaz udzielania pierwszej pomocy. Czy tak małym dzieciom już należy pokazywać jej zasady? Nie zaszkodzi – przede wszystkim dotknąć manekina, popróbować naciskać klatkę piersiową (30  uciśnięć, dwa wdechy), jak mówi strażak – jeśli się zmęczycie, bo to ciężka praca, przekażcie działania następnej osobie, jeśli jej nie ma w pobliżu, odpocznijcie chwilę, nabierzcie sił – ale (to moje) nie bójcie się pomagać. Strażacy są zdania, że nauka podstaw udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powinna być stałym elementem nauczania już w gimnazjach.
            Pan strażak przy wielkim czerwonym wozie strażackim wyciąga z niego różne dziwne i ciekawe  rzeczy, opowiada o nich, o ochronnych, kosmicznie wyglądających, ubraniach o tym, jak można podnieść nawet ciężki samochód. To ciekawostki, przybliżają specyfikę pracy tego szanowanego społecznie zawodu. Dzieci pytają. Mają dużą wiedzę, jednak nasza szkoła nie jest taka zła… Strażacy zajmują się nie tylko gaszeniem pożarów. Dysponując specjalistycznym sprzętem biorą udział w akcjach pomocy przy klęskach żywiołowych, skażeniach substancjami toksycznymi, ratowaniu ofiar wypadków drogowych i innych. Najważniejsze jest, jak mówią, żeby od najmłodszych lat przekazywać dzieciom wiedzę na temat sposobów powiadamiania właściwych służb o niebezpiecznych zdarzeniach – znać numer telefonu alarmowego, umieć przekazać dyżurnemu niezbędne informacje, określić miejsce zdarzenia, słowem – umieć się zachować w sytuacji ekstremalnej, a taka może się przydarzyć każdemu.  


Iwona Wróblak









wrzesień 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz