O ekologii
można też artystycznie…
W jaki sposób mówić o ekologii? By przekazywać tę ważną
wiedzę w sposób skuteczny… Bo myślę,
że o to chodzi… Najlepszą drogą do zdobywania
nauk jest zabawa, jeżeli jest to realizowane jeszcze w oparciu o aktywność
artystyczną, możemy mówić o dobrej drodze.
- Ziemia, pola,
słońce, powietrze zaczarowane, to przyroda, nią się PODZIEL… Argumentacja estetyczna – jak można żyć w brudnym świecie…? W holu Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury
gwarno od grup dzieci poprzebieranych w wymyślne stroje. Na podłodze też się
dzieje – produkcja elementów strojów na występy, wspólnie z opiekunami trwa
proces produkcji opasek na czoło z kolorowego papieru, z emblematem w formie (czystej)
niebieskiej Kropli wody. Święto naszych dwóch rzek, okalających między-rzecką
ojczyznę naszą małą - ekologiczne święto okalającej nas Obry i Paklicy, w tym
roku w formie artystycznych prezentacji wykonanych przez szkoły gimnazjalne,
podstawowe i przedszkola. Na sali jest druga tura, są dzieci z Zespołu
Edukacyjnego w Bukowcu, ze szkół podstawowych: w Kaławie, w Międzyrzeczu: SP nr
2, SP Nr 3, SP nr 4, z przedszkoli: „Jutrzenka”, „Bajkowa Kraina”, Nr 1 z
grupami żłobkowymi, „Bocianie gniazdo”, „Bajkowy Zakątek”.
Pokaz mody. Gustowne ubranka wykonane – koniecznie – z
surowców wtórnych: papieru, plastikowych butelek, folii. Niektóre o
futurystycznych kształtach; gustowne sukienki z gazet, dodatki to na przykład biżuteria
z nakrętek. Wystrojone w nie małe modelki i modele wczuwają się swe role jak na
prawdziwym wybiegu.
- Pokaż, że zależy
ci na przyrodzie… Co robić z odpadami? To część wiedzy, którą konsekwentnie
wsącza się dzieciom w ramach lekcji szkolnych. Scenki na deskach MOK, w których
aktorzy wczuwają się w rolę zużytego słoika, dla którego miejsce jest w
odpowiednim kontenerze. Jak mówi mi jedna
z nauczycielek, dzieci dzielą się tymi wiadomościami również w domu, w rodzinie.
– Segregujcie śmieci, jak tego nie
zrobicie, sami się zaśmiecicie… -
ładny dwuwiersz, wpadający w ucho. I wielka
swą mądrością filozofia. Jesteśmy elementem wszechświata przyrody, ważnym
elementem, którzy musi się liczyć z innymi jej częściami. Są nimi flora i
fauna, z nimi współżyjemy na jednej planecie, mamy wiedzę o nich, o ich i
naszym miejscu we wspólnym Domu, i to zobowiązuje (do odpowiedzialności).
Piękne i mądre przesłanie – też dla dorosłych, w formie spektaklu dziecięcego.
W kostiumach dziecięcych aktorów
elementy zielone. Świat jest pełen dziwnych (pozornie) stworzeń, świat polega
na różnorodności, istniejącej w koegzystencji,
która jest normą, nie jest nią, nie powinien, antropocentryczny egoizm. Jestem
pełna szacunku dla autorów scenariusza małej etiudy teatralnej, w formie lapidarnej
i prostej, artystycznej, wyrażającej tak wiele treści. Notuję dalej wyjątki z
tekstu sztuki – nie WARTO mieszkać na
Marsie i Wenus, bo Ziemia jest wyspą
zieloną wśród innych dalekich planet, więc nasza planeta musi być (z racji swojej urody) zadbana… Melodyjne piosenki towarzyszą spektaklowi, wykonane przez
dziecięce solistki. - Pozwólmy ptakom
śpiewać, niech zza drzewa wychyla się słońce… Wsłuchujmy się z uwagą w ich
trele. Poznajmy świat (uczmy się Świata), bo – jest piękny…
Poznawajmy dla poznania.
Bądźmy małymi Dziećmi… Jesteśmy nimi przecież ciągle, w obliczu
wszechświata(ów)… Także naszego małego, współczesnego i lokalnego. W holu MOK
prezentacja namiastki zbiorów Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy, z przewodnikiem
opowiadającym o zbiorach. Stary zabytkowy karabin i zaproszenie do zwiedzania
podziemi MRU. Przed gmachem MOK wóz strażacki i pokaz udzielania pierwszej
pomocy. Czy tak małym dzieciom już należy pokazywać jej zasady? Nie zaszkodzi –
przede wszystkim dotknąć manekina, popróbować naciskać klatkę piersiową (30 uciśnięć, dwa wdechy), jak mówi strażak –
jeśli się zmęczycie, bo to ciężka praca, przekażcie działania następnej osobie,
jeśli jej nie ma w pobliżu, odpocznijcie chwilę, nabierzcie sił – ale (to moje)
nie bójcie się pomagać. Strażacy są
zdania, że nauka podstaw udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powinna być
stałym elementem nauczania już w gimnazjach.
Pan strażak przy wielkim czerwonym wozie strażackim
wyciąga z niego różne dziwne i ciekawe rzeczy, opowiada o nich, o ochronnych,
kosmicznie wyglądających, ubraniach o tym, jak można podnieść nawet ciężki samochód.
To ciekawostki, przybliżają specyfikę pracy tego szanowanego społecznie zawodu.
Dzieci pytają. Mają dużą wiedzę, jednak nasza szkoła nie jest taka zła…
Strażacy zajmują się nie tylko gaszeniem pożarów. Dysponując specjalistycznym
sprzętem biorą udział w akcjach pomocy przy klęskach żywiołowych, skażeniach
substancjami toksycznymi, ratowaniu ofiar wypadków drogowych i innych. Najważniejsze
jest, jak mówią, żeby od najmłodszych lat przekazywać dzieciom wiedzę na temat
sposobów powiadamiania właściwych służb o niebezpiecznych zdarzeniach – znać numer
telefonu alarmowego, umieć przekazać dyżurnemu niezbędne informacje, określić
miejsce zdarzenia, słowem – umieć się zachować w sytuacji ekstremalnej, a taka może
się przydarzyć każdemu.
Iwona Wróblak
wrzesień 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz