Koncerty w ramach VII
Weekendu Gitarowego
Maraton
koncertów VII Weekendu Gitarowego rozpoczął się 26.maja w naszym otwartym na
inicjatywy kulturalne Klubie Garnizonowym. Corocznych słuchaczy i miłośników
muzyki gitarowej powitała kierowniczka Klubu pani Wiesława Murawska.
Koncert
pierwszy, czyli duo gitarowe Grzegorz i
Andrzej Krawiec. Muzycy zdobywali nagrody na wielu koncertach w kraju i
za granicą. W programie dzisiejszego
koncertu w pierwszej części transkrypcja utworów J. S. Bacha (własna) – II Suita francuska BWV 813: Allemande,
Courante, Sarabande, Air Menuet, Gigue i F. Chopina – Mazurki: F-dur op. 68 nr 3, fis-moll
op. 6 nr 1, C-dur op. 24 nr 2, C-dur op. 56 nr 2. Bracia
Krawcowie występują na Weekendach już nie pierwszy raz, zawsze niecierpliwie
oczekiwani i mile witani. Niezmiennie świetny warsztat muzyczny, mimo młodego
wieku to dojrzali artyści, skromni i profesjonalni.
Z dużą
przyjemnością wysłuchaliśmy także w ich wykonaniu utworów Zdzisława Musiała,
nauczyciela gry na gitarze w naszej międzyrzeckiej PSM i debiutującego
kompozytora - „Tańce noworoczne: cztery utwory - Taniec, Rumba,
Walczyk, Blues”. Pisane w celach dydaktycznych dla uczniów szkoły są
zgrabnymi kompozycjami, nie pozbawionymi artystycznego wdzięku. Ich wydanie
książkowe jest przygotowywane do druku.
Drugą część występu duetu Krawców
poprzedziły skromne obchody Dnia Matki – deklamowane przez Kacpra Wesołowskiego utwory K. I. Gałczyńskiego oraz piosenki zespołu
dziecięcego „Nutki” pani Pauliny
Karpciw. Izabela Wojte,
uczennica Z. Musiała zagrała na gitarze kompozycję „Małe romanse”.
Smakowita druga część koncertu czyli
ponownie duet gitar klasycznych Grzegorz i Andrzej Krawiec. Michaela Nicolasa Waltera - Der Narr (Błazen), współczesna kompozycja wyrażająca
bogactwo uczuć i emocji. Nowoczesne środki wyrazu i mistrzostwo w ich
wykonaniu. Muzyczne obrazy znaczeń, symfonia dźwięków. Następne utwory to Sein
Schalk (Jego kpina), Sein Klagen (Jego żale) i Sein Ende
(Jego koniec). Potem jeszcze słuchamy utworów prof. Andrzeja Cwojdzińskiego - Suita
stylizowanych tańców op. 55 na 2 gitary, dedykowanych Krzysztofowi
Nieborakowi – Passamezzo, Saltarella, Mazurek, Kujawiak, (pan
Krzysztof grał kilka części z tej Suity z kolegą nauczycielem gry na gitarze w
Koszalinie. Całość Suity zagrali po raz pierwszy i nagrali na płytę, która teraz
powstaje w Kanadzie, właśnie bracia Krawcowie), Joaquin Rodrigo - Tonadilla: Allegro ma non troppo, Minueto
pomposo, Allegro vivace. A na bis - Manuel de Falla - Pieśń rybaka z baletu „Miłość Czarodziejką” .
Drugi
koncert z cyklu VII Weekend Gitarowy miał miejsce w Państwowej Szkole Muzycznej
I stopnia w Międzyrzeczu. Wystąpiło dwóch mistrzów gitary klasycznej, pedagogów
uczących gry na tym instrumencie – mgr
Adam Zalas i dr Marek Nosal: jurorzy dzisiejszego Makroregionalnego
Szkolnego Konkursu Gitarowego „Stanisław Mroński in Memoriam” dla
uczniów szkół muzycznych klas gitarowych. Adam Zalas
- pochodzi z Krakowa. Uczył się gry na gitarze u Czesława Droździewicza, Wandy Dubińskiej, Janusza Sochackiego (AM Karków). Laureat kilku konkursów gitarowych (m.in. w Strzelcach Krajeńskich, Zamościu, Krakowie). Po ukończeniu studiów poszerzał wiedzę i umiejętności u wielu znanych artystów i pedagogów (David Russell, Roberto Aussel, Alvaro Pierri). Od wielu lat zajmuje się działalnością koncertową i pedagogiczną. Występował niemal we wszystkich krajach Europy, a także na Bliskim Wschodzie i w Libanie. Obecnie jest nauczycielem PSM II st. w Krakowie oraz PSM I i II st. w Nowym Sączu. Od 1996 roku pełni funkcje dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy. Pan Zalas zagrał trzy kompozycje Z. Musiała; „Mały kaprys”, „Romantica” i „Pasjonata” oraz kilka utworów kompozytorów hiszpańskich. Pojedyncze nuty jak srebrzyste kropelki rosy w harmonii wpadające w nasze dusze. Czy nasi wykonawcy gitary mają tak wspaniałe czy to dziesięciolecia codziennych ćwiczeń... Umoszczeni w muzyce niczym w wygodnej przestrzeni oddaliśmy się słuchaniu muzyki gitarowej w najprzedniejszym wykonaniu.
- pochodzi z Krakowa. Uczył się gry na gitarze u Czesława Droździewicza, Wandy Dubińskiej, Janusza Sochackiego (AM Karków). Laureat kilku konkursów gitarowych (m.in. w Strzelcach Krajeńskich, Zamościu, Krakowie). Po ukończeniu studiów poszerzał wiedzę i umiejętności u wielu znanych artystów i pedagogów (David Russell, Roberto Aussel, Alvaro Pierri). Od wielu lat zajmuje się działalnością koncertową i pedagogiczną. Występował niemal we wszystkich krajach Europy, a także na Bliskim Wschodzie i w Libanie. Obecnie jest nauczycielem PSM II st. w Krakowie oraz PSM I i II st. w Nowym Sączu. Od 1996 roku pełni funkcje dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy. Pan Zalas zagrał trzy kompozycje Z. Musiała; „Mały kaprys”, „Romantica” i „Pasjonata” oraz kilka utworów kompozytorów hiszpańskich. Pojedyncze nuty jak srebrzyste kropelki rosy w harmonii wpadające w nasze dusze. Czy nasi wykonawcy gitary mają tak wspaniałe czy to dziesięciolecia codziennych ćwiczeń... Umoszczeni w muzyce niczym w wygodnej przestrzeni oddaliśmy się słuchaniu muzyki gitarowej w najprzedniejszym wykonaniu.
Z
przyjemnością notujemy niezmiennie wysoki poziom artystyczny corocznych
Weekendów Gitarowych, organizowanych przez niestrudzonych nauczycieli naszej
Szkoły Muzycznej – Zdzisława Musiała i
Krzysztofa Nieboraka.
Marek Nosal. Studia w Akademii Muzycznej
im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Aliny Gruszki ukończył z
wyróżnieniem w roku 1993. Jest laureatem konkursów gitarowych w Zamościu i
Tychach. Nagrywał dla radia i telewizji. W roku 2004 ukazała się płyta live
z jego udziałem jako solisty w Koncercie
podwójnym Astora Piazzolli. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Gitary i
Harfy Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego
oraz nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. M. Karłowicza w
Katowicach. Za osiągnięcia pedagogiczne otrzymał m.in. nagrodę Dyrektora
Centrum Edukacji Artystycznej. Jego uczniowie i studenci wielokrotnie zdobywali
laury na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Zagrał nam utwory J. K. Merza i wiele innych. Mieszanka stylów, rytmy
karaibskie, jazzowe, rockowe. Latynoamerykański krąg muzyki, tej lżejszej
również. Muzyka do kontemplacji, w ciszy i skupieniu zanurzamy się znowu w
mistrzostwie wykonawców, pedagogów szkół muzycznych, którzy wraz ze swoimi
uczniami przybyli na szkolny konkurs makroregionalny muzyki gitarowej.
Trzeci
koncert miał zaszczyt gościć w akustycznym wnętrzu gotyckiego kościoła p. w.
Św. Jana Chrzciciela. Gości powitał ks.
proboszcz Marek Walczak. Jak powiedział, zapraszając do słuchania, –
muzyka jest harmonią wszechświata... Koncert duetu głównych wykonawców: Sylwii Strugińskiej – sopran i Marka
Ulańskiego – gitara klasyczna przedzielony był występami uczniów i
absolwentów PSM w Międzyrzeczu: Katarzyny
Ficner – Surdy (uczennica w klasie gitary K. Nieboraka, obecnie w PSM II
st. w Gorzowie), Aleksandry
Frankiewicz, tegorocznej dyplomantki PSM w Międzyrzeczu, uczennicy Z.
Musiała oraz Sylwii Góranej, uczennicy
międzyrzeckiej PSM w klasie skrzypiec Hanny Szurkało, tegorocznej dyplomantki,
uczestniczki konkursu im. J. S. Bacha w Gorzowie, gdzie zajęła II miejsce.
Katarzyna Ficner – Surdy zaprezentowała utwory: M. Drożdżowskiego „Stara
baśń”, Gaspara Sanza „Canarios”, Juliana Arcasa „Bolero”,
Juliana Kaspara Merza „Etiuda” i F. Terega „Etiuda e-moll”. Ola
Frankiewicz i Kasia Ficner – Surdy w duecie skrzypcowo - gitarowym zagrały
utwory N. Paganiniego „Polonez A-dur na skrzypce i gitarę” i Z. Musiała
„Wiosenną Fantazję”.
Sylwia Strugińska – sopran, jest
ubiegłoroczna absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu solowego.
Młodziutka artystka ma w swoim dorobku
kilka ról scenicznych w Teatrze Muzycznym w Łodzi, współpracę z impresariatami
artystycznymi Teatru i z Filharmonią rozpoczęła już na trzecim roku studiów. Z Teatrem Muzycznym w
2006 r. odbyła turnee w Niemczech, Belgii. Bierze udział w koncertach
kameralnych, wykonując utwory z repertuaru sakralnego, klasycznego,
żydowskiego, kompozytorów latynoamerykańskich, także arie operowe i piosenki
musicalowe. Z akompaniamentem Marka
Ulańskiego usłyszeliśmy ją w utworach Johna Dowlanda „Come again”,
Wladymira Wawiłowa - szczególnie piękny - „Ave Maria”, Franza Schuberta „Serenada”,
Manuella de Falla - 7 popularnych pieśni hiszpańskich, Meitor Villa – Lobos „Bachanas
brasilerias” nr 5 Aria Cantilena.
Marek Ulański ukończył z
wyróżnieniem studia u prof. A. Kowalczyka w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest
laureatem licznych konkursów, uczestniczył w kursach mistrzowskich. Występuje
jako solista i kameralista. Nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji.
Koncertuje w kraju i za granicą.
Organizatorem
Weekendów Gitarowych jest PSM I. stopnia w Międzyrzeczu. Zamykając dzisiejszy
koncert Zdzisław Musiał złożył podziękowania dla: burmistrza Międzyrzecza
Tadeusza Dubickiego i pracowników Urzędu Miejskiego, Starosty Powiatu
Międzyrzeckiego Grzegorza Gabryelskiego i pracowników Starostwa Powiatowego,
Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury, Klubu Garnizonowego w Międzyrzeczu, Promens
Międzyrzecz sp. z o.o., INTERTON Gdynia, „Absonic” Wrocław, DUX Warszawa,
Barbary Orłowskiej - Kwiaciarnia w Międzyrzeczu, ks. Marka Walczaka z parafii
pw. Św. Jana Chrzciciela w Międzyrzeczu, Gminnego Ośrodka Kultury w Pszczewie,
Andrzeja Luftmana - Sklep „Świat Dziecka” Babińskiej Międzyrzeczu, Marii
Bobińskiej - Kantor wymiany walut w Międzyrzeczu, Mariana Gałkowskigo - szefowi
Zajazdu ALMAREX.
Opieka medialna: PTV Gorzów Wlkp., Polskie Radio "Zachód".
Opieka medialna: PTV Gorzów Wlkp., Polskie Radio "Zachód".
Iwona Wróblak
lipiec 2008
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz