Krzesło według Ananasa
Krzesło -
miejsce dziwne. Sprzęt cywilizacyjny. Symboliczne siedzisko, może być ozdobne,
inkrustowane. Jedyne do siedzenia
wśród braku takowych sprzętów. Pustka wokół niego zaprasza usiędnięcia. Zmiany
sposobu patrzenia. Zmiany punktu
siedzenia, mówiąc kolokwialnie.
Krzesło –
główny punkt scenografii w spektaklu Teatru „Ananas”, premiery w Klubie
Garnizonowym, reżyserowanym przez Hannę Barczewską i Marię Sobczak – Siutę, inspiracją do
scenariusza był tekst Małgorzaty Szyszki. Krzesło dziwnie, w realiach szkolnych,
postawione na boisku. Miejscu, gdzie zaczyna się proces naszego umiejscawiania
w społeczeństwie. Gdzie tworzą się nawyki kształtowania naszych relacji w
grupie społecznej.
Krzesło się
kojarzy. Jest jedno na boisku. Dla jednego człowieka. Który zostanie wyróżniony
siadając na nim.
W jakiej sprawie jest
krzesło? Pierwsze skojarzenie - Tron królewski. Mebel budzący obawę i
strach. I pożądanie. Dążenie do władzy jest pierwszym instynktem człowieka… Odważnym
dążeniem, które należy się tylko nielicznym.
Są śmiałkowie, którzy s i a d a j ą. Zdobywają władzę. Która
szybko się wypacza. Staje się autokratyczna. Stwarza swoje struktury ucisku, strachu
i przemocy. Tak jest, kiedy bierze się Ją
kierując pierwotnym instynktem. Zostaje się za to ukaranym Nudą albo mitycznym
Przyklejeniem do Mebla.
Przyciąga Mebel grupę, nie tylko króla, przykleja do siebie,
niewoli.
Uwalnia ich
wszystkich chłopiec z książką. Osobny na boisku, rzecz często widziana w naturalnej
scenografii szkolnego boiska. Przeczytał o tym w książkach, o potrzebie cywilizowania się, z
naszymi pierwotnymi tendencjami dominowania nad słabszymi. Albo sam wymyślił --
końcową kwestię: Przypomnijcie sobie,
dlaczego byliście przyjaciółmi. To wystarczy, by Krzesło wypuściło ze swych
objęć…
Rolę Króla zagrał Adrian Portała.
Nie mogę powstrzymać się od komentarza, jak bardzo
współczesna jest ta sztuka, jak uniwersalna i dotykająca cywilizacji i kultury
w jej najgłębszym socjologiczno - kulturowym sensie. Tutaj wykonana przez
dzieci ze Szkolnego Teatru „Ananas” przy S. P. nr 2, których to także, jako
członków naszego społeczeństwa, dotyczy.
Iwona Wróblak
maj 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz