Wieczornica
Chopinowska
Szkoła
Muzyczna w Międzyrzeczu – aula. Spotkanie z Chopinem. Montaż słowno – muzyczny
w wykonaniu uczniów Szkoły i członków Teatru „Pchła” pani Jolanty Glury z Klubu
Garnizonowego. Scenariusz i scenografię przygotowała Iwona Skwarna i Magdalena
Mróz – Olejniczak. W tym roku obchodzimy 200. lecie urodzin Fryderyka Chopina.
Czarny frak na wieszaku. Stolik nakryty serwetą i świece,
które pewnie będą zapalone. Napis – skojarzenie: Żelazowa Wola, Paris i biało –
czerwona flaga. Portret Chopina.
Kapelusze na fortepianie i kandelabr, na stoliku otwarte
nuty. Muzyka. Nastrój poetycko – muzyczny.
Scena pierwsza. Rafael fortepianu, następny Mozart,
Paganini, poeta fortepianu – krzyczą gazeciarze.
Krzesło przy stoliku w stylu epoki, didaskalia do sztuki,
którą za chwilę zobaczymy. Stare walizy – podróże Fryderyka, który już nie miał
wrócić do kraju.
Fryderyk
Franciszek Chopin urodził się 1. marca 1810 r. w podwarszawskiej wsi Żelazowa
Wola, w posiadłości należącej do hr. Skarbków. Matka – Tekla Justyna z
Krzyżanowskich, ojciec – Mikołaj Chopin pełniący w majątku role guwernera
pochodził z Lotaryngii we Francji. Do Polski przyjechał jako nastolatek, szybko
się spolonizował, wziął nawet udział w insurekcji kościuszkowskiej. Jesienią
1810 r. rodzina przeniosła się do Warszawy, gdzie Mikołaj otrzymał posadę
profesora w warszawskim liceum. Fryderyk miał trzy siostry. Starszą Ludwikę
oraz dwie młodsze: Izabelę i chorowita Emilkę, która zmarła na gruźlicę w wieku
14 lat…
Opowieści
narratora przerywają recytacje – Maja Szczanowicz i Paulina Laskowska, w tle na
fortepianie „Polonez B-dur „młodzieńczy”, gra Ada Maksym. O wsi, starym dworku i kroplach rosy z
Żelazowej Woli – nutkach, w które wsłuchani jesteśmy, ukojeni znanymi
brzmieniami.
Rodzina
Chopinów wspólnie muzykowała, a 7. letni Fryderyk komponował już pierwsze
utwory. Grywał w Belwederze u Wielkiego Księcia Konstantego…
„Polonez g-moll „młodzieńczy” gra Wiktoria Janeczek,
recytują Ewelina Maciejewska i Dominik Rau. Teksty sentymentalne, romantyczne…
Młodych recytatorów prowadzi dobry duch w białej sukni, na pewno
dziewiętnastowieczny…
Rozpoczynająca się choroba płucna Chopina. W 1826 r. jako
najmłodszy student rozpoczął naukę w Szkole Głównej Muzyki. Rektor Józef Elsner
pisał: „Chopin Fryderyk – szczególna
zdolność, geniusz muzyczny”. Pieśń „Życzenie” śpiewa Iga Dajworska. Przy
fortepianie Magdalena Mróz – Olejniczak. „Gdybym to ja była…” Tęsknota za
krajem, walka z chorobą, miłość, muzyka.
Chopin
koncertuje w Wiedniu, w Warszawie. Wyjeżdża z kraju, by nie wrócić już tu.
Wybucha listopadowe Powstanie. Słychać je w żarze i ogniu „Etiudy rewolucyjnej”
w wykonaniu Sviatosłava Richtera. Słychać w emocjach powstańczego zrywu,
pragnieniu walki za kraj. Męki poniesionej klęski, utraty nadziei.
1831 r. jest w Paryżu. Daje lekcje, koncertuje w salonach.
Gra swoje nokturny, walce, mazurki, etiudy. „Nokturn Es-dur op. 9 nr 2” gra
Zuzanna Tankielun. K. I. Gałczyńskiego „Spotkanie z Chopinem” recytuje Iga
Dajworska. Towarzyszą wykonawczyniom tańczące postacie w bieli, zwiewne blade
duchy romantyczne. Duchy epoki, towarzystwa salonowego, grona jego przyjaciół i
krytyków. „Etiudę op. 10 nr 3” gra na flecie Paulina Kozdrowska, na fortepianie towarzyszy jej Tadeusz Nowak.
Miłości
Chopina. Maria Wodzińska i Georgie Sand, z którą spędził 10 lat. W Nohant pisał
i leczył się z postępującej choroby. Słyszymy je w „Mazurku g-moll op.67 nr 2” – gra Marta Anhalt
– klarnet i Alicja Bujakowska – fortepian.
Ostatni
koncert Chopin zagrał w 1848 r w Londynie dla polskich emigrantów. Świeca
zapalona na naszym współczesnym fortepianie to gasnące życie doczesne wielkiego
kompozytora. W rok potem umarł – „rodem
warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel” – jak pisał o nim
C. K. Norwid. Przepiękny wiersz poety „Fortepian Chopina” recytuje Małgorzata
Chicuń, cicho towarzyszy jej na fortepianie „Walcem h-moll op. nr 2” Kacper
Figura.
Cmentarz Per Lachaise w Paryżu jest miejscem spoczynku F.
Chopina. Na grobie są zawsze świeże kwiaty. Muzyka Chopina jest polska, jak
tylko może być sztuka uniwersalną i ponadczasową. Przyznają się do niej
Japończycy i Koreańczycy. Żyje poza epoką, poza romantycznym XIX w. Po
odzyskaniu przez Polskę w 1918 r. niepodległości propagował ją I. Padarewski.
Żywiołowy „Polonez As-dur” słyszymy w wykonaniu słynnego pianisty i polityka. W
październiku w Warszawie odbędzie się
prestiżowy XVI. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski.
Chopin się nie starzeje. Cudowna
muzyka, inspiracja do oryginalnych wykonań i osobowość wielkiego romantyka,
przewijająca się nam dzisiaj przez scenę muzyczną, w pelerynie i z wzburzoną
fryzurą, szczupły i wykwintny, urzeczywistniał nam się, grany przez aktora
teatru „Pchła”. Nicola Voltmann zaprezentowała nam własny wiersz pt. „W tle
muzyki Chopina”.
W Państwowej Szkole Muzycznej I
stopnia wydawany jest kwartalnik „PiSeMko”. W 15. numerze, oprócz informacji o
Międzynarodowym Roku Fryderyka Chopina, artykuły z zakresu teorii muzyki,
dydaktyki – w teorii i praktyce, o prawach dziecka (Biuro Rzecznika), wywiady z
nauczycielami PSM oraz wskazówki, rady i sugestie dla nauczycieli i rodziców…
dzieci małych i dużych. Cenne porady dr Cz. Giemzy z Zakładu Kinezyterapii AWF
we Wrocławiu. Pisemko szkolne na bardzo dobrym poziomie merytorycznym. Jest w
nim trochę humoru, zabawnych rysunków. Informuje, uczy i bawi. Jest
sponsorowane przez Sklep „Świat Dziecka” – Andrzej Luftman ul. Garncarska w
Międzyrzeczu.
Iwona Wróblak
kwiecień 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz