Jan Jakub
Bokun i Jakub Kościuszko - koncert
Mistrza klarnetu Jana Jakuba Bokuna, doktora nauk
muzycznych, jednego z najlepszych europejskich klarnecistów, mogliśmy ponownie
gościć u nas, w Międzyrzeczu, na XV
edycji Lubuskich Weekendów Gitarowych, festiwalu, który organizuje
Stowarzyszenie „Lubuski Weekend Gitarowy” – prezes Zdzisław Musiał. Bokun już z
któryś raz z kolei odwiedził Międzyrzecz koncertując na LWG. Tym razem
przyjechał z wirtuozem gitary Jakubem Kościuszko.
Kolejny koncert tegorocznego cyklu Lubuskiego Weekendu
Gitarowego. Aula Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Międzyrzeczu. Koncert
poprzedziły kilkugodzinne warsztaty z uczniami Szkoły. Przed rozpoczęciem
mogliśmy obejrzeć wystawę z instrumentami, na których gra Bokun, koncertowe
klarnety firmy Yamaha, razem z oprzyrządowaniem i akcesoriami.
Słuchaczy powitała
dyrektor PSM Małgorzata Telega. Tradycyjnie występ duetu klarnetowo – gitarowego:
Jan Jakub Bokun i Jakub Kościuszko poprzedziły popisy uczniów Szkoły: Oliwii
Orlik – tegorocznej absolwentki, i Aleksandry Czop. Zagrały mi. in. kompozycje
Tatiany Stachak.
Nasi goście – Bokun i Kościuszko, utytułowani muzycy,
propagują arcydzieła muzyki kameralnej. Jan Jakub Bokun, w duecie z Jakubem
Kościuszko, zagrał na początek „Arabeskę” Clauda Debussy, urokliwy utwór
zbudowany na kształt muzycznej opowieści, której główny wątek snuje się – tutaj – wokół klarnetu, z subtelnym
komentarzem gitary klasycznej. Bajkowa sceneria muzyczna, klimat toposu baśni,
gdzie dobre i figlarne elfy hasają po przestrzeni naszej wyobraźni.
Następnym tematem był znany i ulubiony kompozytor
gitarzystów – wiele razy słyszeliśmy go na koncertach LWG - Astor Piazzola.
Postrzegany jest jako król tanga. W oryginale utwór skomponowany był na flet i
gitarę, w trzech częściach opowiada o historii tanga. Tanga Piazzoli
skonsolidowane wokół swego metrum. Od folku z okresu od 1900 r., w wesołym, nieco
jarmarcznym stylu, poprzez lata 30., po 1960 r. i dalsze ubiegłego wieku, kiedy
przybrał bardziej wysublimowane formy, także z melancholijną nutą. Styl znanego
kompozytora jest bardzo charakterystyczny, rozpoznawalny po pierwszych frazach.
Absolwentem naszej PSM jest Leszek Zaleski, obecnie
jazzowy gitarzysta z własnym dorobkiem muzycznym – także u nas w Międzyrzeczu
gościł na koncertach. Jakub Bokun przedstawił nam jeden z jego utworów,
miniaturkę pt. „For You”, kunsztowną w swej prostocie kompozycję, klejnocik sztuki
muzycznej – taki jest też na pewno dzięki interpretacji naszego gościa. Następnym
utworem była miniatura „Na klarnet solo” autorstwa skrzypka Piotra Szewczyka. Popis
wirtuozerii gry klarnecisty, śpiewo-ptasie, wydaje mi się, dźwięki, w bardzo
szybkim tempie. Następnie francuskiego muzyka Yona utwór jazzowy, klezmerski „Mojżesz”.
Pobrzmiały nam czasy żydowskich patriarchów długobrodych, ich surowa
monoteistyczna moralność, kultura starotestamentowa sprzed kilku tysięcy lat,
okresu pustynnych wędrówek. Absolutności ich Boga-Jahwe, drogi do Jego
poznania. Cechy przywódcze wielkiego proroka, charyzmat i polityka, lud Izraela
wybrany do wielkiej roli. Klasyka literatury judaistycznej, z jej wielkimi
pytaniami i rozmową z Bogiem. Pismo i Słowo.
W końcówce kompozycji ściszany temat jak aktualność i żywotność gleby, na której
wyrosła religia Mojżeszowa.
„Sen dziecka” Yona. Odmienna kompozycja. Niewinność snu
małego dziecka, jego ufność, jak tajemnica człowieka. Niepoznawalność źródeł, z
których zradza się ludzka psychika, spontaniczne
uspokojenie snem z głębokiej podświadomości. Jego uśmiech senny jak zagłębienie
się w swoim marzeniu.
Współorganizatorem koncertu jest Państwowa Szkoła
Muzyczna I stopnia w Międzyrzeczu. Patronat nad międzyrzeckimi festiwalami
muzyki gitarowej objął Wojewoda Lubuski, Starosta Powiatowy i Burmistrz
Międzyrzecza.
Iwona Wróblak
czerwiec 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz