Po co są
Jasełka?...
Jeżeli ktoś myśli, że już wszystko pokazano w jasełkowych
spektaklach, może zostać zaskoczony… Inspiracje starą ludową tradycją mogą być bardzo bogate…
Cztery zespoły teatralne
wystąpiły w Spotkaniach Grup Jasełkowych przedstawien na scenie Międzyrzeckiego Domu
Kultury.
Teatrzyk „Arlekin”
ze Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Międzyrzeczu. Reżyseria Anna
Pielesiak, opracowanie muzyczne Sławomir Filus. Klasyczna forma. Sztuka
podzielona jest na sceny.
Maryja i Józef idą do
Betlejem. Jest ciemno i zimno – nie tylko z powodu warunków atmosferycznych. Taki
jest świat zastany. Na scenie
zaimprowizowane ognisko, jako ważny punkt, przy którym przysiadają postacie.
Maryja narzeka na świat; kolejne osoby, przywołane na Scenę, nie wpuszczają wędrowców do ciepłego wnętrza ich
domów – symbolicznych Stajenek. Reprezentują różne grupy społeczne, zawody. Są
stosunkowo zamożni, byłoby ich stać przyjąć wędrowców, uciekinierów – ale nie
chcą tego zrobić. Wpuszcza ich uboga starsza kobieta, niesie ze sobą - wydaje
mi się, że taki jest zamysł autorów –
mądrość doświadczenia życiowego (pokoleń…), bardzo szeroko pojęta wartość.
Sceniczne ognisko. Gości wokół swego ognia tym razem
pastuszków. Słyszą niebieskie (w
znaczeniu pradawnej, wydaje mi się, przeczuwanej tęsknoty za absolutnym sacrum)
śpiewanie. Noc Gwiazdy Betlejemskiej się zbliża. Ofiarowują małemu Jezuskowi
bochen chleba i kołacze. Trzej Królowie niosą złote dary. Przedstawienie
okraszone jest piękną muzyką na żywo w wykonaniu Sławomira Filusa.
Wyjść poza klasykę… Zespół Teatralny „O rany Julek” z
Zespołu Szkół w Pszczewie w spektaklu „O
chłopcu z zapałkami, promyku, grosiku i nadziei”. Scenariusz i reżyseria Urszula Skarżyńska, muzyka
Dominik Fryza, opracowanie plastyczne Urszula Skarżyńska, Robert Judek.
Kwintesencja szeregu mądrości, ich syntezy wyniesionej z
uważnej lektury bajek ludowych i tradycji jasełkowych. U czoła Sceny siedzi w
kucki Chłopiec (Jezus…), bardzo zmarznięty, z zapałkami, które usiłuje sprzedać
(„J.Ch.Andersen. „Dziewczynka z zapałkami”). Jest jedynym stałym elementem na
scenie. Jedynym żywym - obok dominującej
dekoracji sceny – Wigilijnego Stołu zastawionego gościńcem, także, w jakiś sposób,
żywego sacrum świątecznego, symbolu gościnności i otwartości na sacrum. Wszyscy
inni, obiekty sztuki, przemieszczają się.
Trybiki machiny społecznej… Chodzą do taktu muzyki, biorą udział w jakimś
rytuale. Są znudzeni… Nudzą się wykonując czynności
– rozmawiając przez telefon komórkowy, rozprawiając o zapachu wigilijnego
karpia. Według np. jednego z dzieci – karp…
śmierdzi. Więc dziecko nienawidzi swojej rodziny, matki (nienawidzi
spłaszczenia znaczeń Świąt…). Tak jest, bo nie dostanie na Mikołaja prezentu,
jak tego oczekiwała – prezent, według niej, nie będzie świąteczny...
Sutanna nie chroni przed
sakralną pustością formy. Ksiądz także nie chce kupić zmarzniętych zapałek – od
tego, zaopatrzenia gospodarstwa książęcego w zapałki, jest gosposia księdza… Czy Gosposia ma, zamiast Kapłana, pełnić posługę
Miłosierdzia chrześcijańskiego??.
Nie chce dać miłosierdzia kobieta – w roli babci
zafrasowanej zakupem prezentów dla wnuków i rodziny. –
Odejdź chłopcze!! Za plecami Chłopca z zapałkami wisi nad widzami, nad
Światem, Panorama obrazu zastawionego produktami wieczerzy wigilijnej, dla
niego niedostępnymi. Nie będzie, z tego
Stolu, jadł! Ostatnia scena – filmowa. Chłopiec Idzie. Ku słońcu, ku wschodowi, Drogą, traktem. Myślę, że ku
śmierci z wychłodzenia. Wraca do nas,
ale z Aniołem. I przebacza(ją) razem z Nim. Przebacza czarnym postaciom, które
mu nie pomogły, nie kupiły symbolicznych zapałek, osobom z winy których zamarzł
na śmierć. Pomaga im wstać i zrzucić czarne szaty. Stają się Biali. Jak anioły,
który to aspekt jest częścią każdego z nas. Potrzeba tylko doświadczania świata
– przez wiele pokoleń i wcieleń. I pomocy osoby, która Nam wybaczy…
Nie od razu Chłopiec staje się białym Aniołem. Jego
(słuszny) gniew sprawia, że objęty jest, u szczycie drogi, przez czarną postać.
Przemiana symbolizowana jest - przez strzał z procy białego cherubina…
Zespół Teatralny w Pszczewie. „Dzisiaj w Betlejem”. Reżyseria Małgorzata Schubert, Katarzyna
Wałęsa – Cieślak, muzyka Diminik Fryza, Paulina Staniec, opracowanie plastyczne
Małgorzata Schubert, Katarzyna Wałęsa – Cieślak, Urszula Skarżyńska, Robert
Judek.
Muzyczne przedstawienie. Przedszkolaki
przy cymbałkach, fortepian – gra Paulina Staniec, i chór dzewcząt śpiewający
kolędy. Pastuszkowie z góralskimi pieśniami i tańcami przy ognisku – dawność, i
ludyczność, tradycji świętowania Bożego za pomocą muzyki i pieśni.
(Muzyka sprawia), że pod Herodem
chwieje się tron, a jego Arcykapłan mówi o nowym Królu. (By odkupić) trzeba
krwi i ofiary… Pojawiają się (strzegące Dziecka) białe anioły przy Betlejem
Dawidowym. Kolęda „Przeczysta Panna
porodziła…”). Dary Bogu składają zmęczone wędrówką dzieci (przedszkolaki) i
stary człowiek.
Ostatni spektakl. Gimnazjum św. Floriana w Trzcielu. Bardzo
dobre przedstawienie pt. „Lechaim – (
tłumaczeniu z jidisz) żyjmy na zdrowie”.
Scenariusz, rezyseria, opracowanie muzyczne i plastyczne Marek Janas. Jasełka z
prawdziwego zdarzenia, czyli – skąd się to wzięło… Kultura Jasełkowa, kultywowana
przez setki lat, o czym mówi, i dlaczego mówi, co – uniwersalnego, przekazuje…
Kultura żydowska,
przebogata – z niej wywodzi się chrześcijaństwo. Obrazki z izby w czasie przygotowań
do cotygodniowego sobotniego szabasu – święta religijnego i rodzinnego zarazem.
Rodzina: matka i córki, w tradycyjnych strojach, chustkach na głowie, nakrywające
do szabasowego stołu (do którego są
(byli) zapraszani też goście. Reminiscencje ze scen, muzyki, znanej kultowej
opery „Skrzypek na dachu”… Żydowskie
rozmowy z Bogiem, tak charakterystyczne
dla tej religii… Może to Niebo jest za ciasne, i wśród naszych życzeń – nie mamy
go na własność… Nie mamy Gwiazd Betlejemskich… Ciągłość kultu monoteistycznego
skarbnicą kultury ludzkości, jej barwną
mieniacą się odcieniami historią tęsknoty za absolutem, który – to pewnik,
istnieje… bo taki jest Człowiek…, jego boski aspekt…
Skrzypiec tęskny śpiew. Kolumny
antyczne, przedstawienia scen znanych z wykopalisk archeologicznych. Postaci historyczne,
biblijne na starożytnych mozaikach, malowidłach, scenografia unaoczniajaca nam,
skąd się wywodzimy – z całokształtu Kultury, jej antycznych np. odsłon, potem
kilku tysięcy lat kultury ludów
semickich, tradycji proroctw – to tylko w naszym regionie geograficznym… Żydowski
taniec – w antycznej scenografii domu Heroda. Namiętności ludzkie… Napijmy się Lechaim!! – na zdrowie
wszystkim, za pomyślność i co Bóg dał!
Szabasowa noc nad Historią i Tradycją. I dla tych, co poszli dalej. W nową formę, w Gwiazdę Betlejemską
(błazen – postać ciekawa w filozofii i kulturze żydowskiej – zamyślony…), w
zmiany, które stworzyły nową religię, zmiany historyczne, postać
Nowonarodzonego. Jak będzie odnaleziony w praktycznym myśleniu żydowskim,
liczącym 4 tysiące lat??
Równolegle odwieczny dylemat – mieć lub być… Rozmowa między diabłem(diablicą) a aniołem, czyli
Aspektami… Doradzają Herodowi, temu Człowiekowi Uwikłanemu… Ten pierwszy każe
zabijać… Na sumieniu Mamy pełno ran od
nie swoich win – słuchamy w scenariuszu. Czy biec donikąd śladem snów? Po
nas będzie Ktoś, ale zostaną (dla Nas) rachunki (do zapłacenia…). Człowiek ma
wolność – tak mówi religia żydowska, nie musi słuchać diabła… ale wypełniamy
proroctwa (!!) – spadek myślowy po antycznych filozofiach. Obecnie – ma miejsce,
trwa, ostatni etap historii – w łańcuszku spuścizny następujących po sobie kultur,
ich wzajemnych inspiracji, ich nowych aspektów (społecznych), nowych potrzeb
człowieka…
Jury w składzie: Agnieszka Czekała st.kustosz do zadań biblioteki powiatowej, Izabela Spławska instruktor teatralny, Anatol Wierzchowski przedstawiciel Regionalnego Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze przyznało tytuł laureata i prawo do udziału w finale wojewódzkim w Teatrze Lubuskim w Zielonej Górze - Zespołowi Teatralnemu z Gimnazjum św. Floriana w Trzcielu. Wyróżnienia otrzymali: Zespół Teatralny „O rany Julek” z Zespołu Szkół w Pszczewie i wyróżnienie honorowe - Teatrzyk „Arlekin” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Międzyrzeczu.
Jury w składzie: Agnieszka Czekała st.kustosz do zadań biblioteki powiatowej, Izabela Spławska instruktor teatralny, Anatol Wierzchowski przedstawiciel Regionalnego Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze przyznało tytuł laureata i prawo do udziału w finale wojewódzkim w Teatrze Lubuskim w Zielonej Górze - Zespołowi Teatralnemu z Gimnazjum św. Floriana w Trzcielu. Wyróżnienia otrzymali: Zespół Teatralny „O rany Julek” z Zespołu Szkół w Pszczewie i wyróżnienie honorowe - Teatrzyk „Arlekin” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Międzyrzeczu.
Iwona Wróblak
styczeń 2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz